Kaikki kokoelmat
Nettiajanvaraus ja kalenteri
Usein kysytyt kysymykset
Lomalaisen muistilista - ota nämä asiat huomioon jäädessäsi lomalle
Lomalaisen muistilista - ota nämä asiat huomioon jäädessäsi lomalle

Lue vinkit kuinka asettaa Timman asetukset ennen lomaasi sekä miten ilmoittaa asiakkaille tulevasta lomasta.

Jessica avatar
Tekijä: Jessica
Päivitetty yli viikko sitten

Oletko jäämässä lomalle? Kuulostaa ihanalta! 😍 Tässä artikkelissa käymme läpi muutamia vinkkejä ja asetuksia, jotka sinun kannattaa ottaa huomioon, ennen kuin jäät lomalle. Näin voit käyttää kaiken ajan rentoutumiseen ja lomailuun! 😎 🌴


Aseta lomat kalenteriin

Jos tiedät jo etukäteen milloin aiot lomailla, kannattaa lomapäivät lisätä hyvissä ajoin kalenteriin.

Lomat ovat samantyyppisiä varauksia kuin muutkin palvelut ja ne löytyvät automaattisesti kohdasta Palvelut > Palvelulista kategoriasta Henkilökohtainen aika. Oletuksena loman pituus on 8 tuntia. Varmista myös, että henkilökohtaiset ajat ovat päällä kaikilla halutuilla käyttäjillä kohdassa Palvelut > Käyttäjän palvelut, jotta lomat voidaan asettaa kalenteriin.

Kalenteriin asetetut lomat estävät asiakkaita tekemästä varauksia niihin päiviin, joihin olet avannut työvuorot. Jos työvuoroja ei ole avattu, ei lomien asettaminen ole pakollista, mutta tällä tavalla voit myös viestiä kollegoillesi milloin olet lomalla.

Lomat asetetaan manuaalisesti kalenteriin seuraavalla tavalla:

  1. Avaa Kalenteri.

  2. Valitse se käyttäjä, kenelle halutaan asettaa lomapäiviä ja etsi oikea viikko/kuukausi.

  3. Lisää palvelu “LomaHenkilökohtainen aika -kategoriasta.

  4. Jos loma kestää useita päiviä tai viikkoja, voit tehdä lomasta toistuvan varauksen. Huom! Toistuvat varaukset tulee olla sallittuina kalenterin asetuksissa.

  5. Tallenna.

Voit myös vetää loman kalenteriin vasemmassa reunassa olevasta pikavalikosta.

Lomat voidaan asettaa myös Omat tiedot > Työajat -välilehdeltä seuraavasti:

  1. Valitse Vakiotyöajat-laatikosta haluamasi päivät ja kellonajat. Muista tallentaa.

  2. Valitse Työvuorojen asettaminen -laatikosta haluamasi aikajakso. Valitse ajanjakson tyypiksi "Lisää henkilökohtainen loma".

  3. Tallenna.

Kalenterissa loma näyttää tältä.


Ilmoita lomasta asiakkaille

Lähestyvästä lomasta on hyvä ilmoittaa asiakkaille hyvissä ajoin. Näin voit kannustaa asiakkaitasi varaamaan ajan etukäteen, jotta kaikille löytyy varmasti sopiva aika ennen lomaasi ja innokkaimmat asiakkaat odottavat sinun palaavan. 💫

Voit lähettää asiakkaille sähköpostitse ja/tai tekstiviestinä loma-ajan tiedotteen tai voit tiedottaa asiasta nettiajanvarauksen kautta.

Markkinointi-työkalu

Timman Markkinointi-välilehdellä (Lisää > Markkinointi) voit helposti lähettää uutiskirjeen sähköpostitse tai tekstiviestitse (tekstiviestin hinta 0,08€ / viesti) kaikille asiakkaille tai haluamallesi kohderyhmälle ja kertoa heille milloin olet lomalla ja milloin taas tavoitettavissa. Sähköpostipohjassa on automaattisesti salonkisi nettiajanvarauslinkki, joten asiakkaiden on helppo tehdä ajanvaraukset sitä kautta.

Tässä muutama vinkki minkä tyyppisiä viestejä voit lähettää Markkinointi-työkalulla:

  • Muistuta asiakkaita varaamaan aika ennen lomaasi.

  • Kerro asiakkaillesi milloin olet lomalla ja milloin palaat takaisin töihin.

  • Muistuta asiakkaitasi seuraamaan sinua sosiaalisen median kanavissa, jotta heillä on aina ajantasainen tieto yrityksesi toiminnasta.

Lue tarkemmat ohjeet markkinointiviestien lähettämiseen tästä. 🌟

Lähetä tekstiviesti

Tiesitkö, että voit lähettää tekstiviestejä suoraan asiakaskortilta tai varauksen tiedoista? Tämä on hyödyllinen tapa silloin, jos haluat lähettää vain yhdelle asiakkaalle tekstiviestin. Viestejä voi hyödyntää esimerkiksi silloin, jos haluat kommunikoida asiakkaalle jotain tulevasta varauksesta tai haluat lähettää kanta-asiakkaallesi muistutuksen tulevasta lomastasi ja kehotat häntä varaamaan ajan pian.

Tekstiviestin hinta on 0,08€ / viesti.

Päivitä titteli nettiajanvaraukseen

Voit päivittää nimesi perässä näkyvän tittelin hyvissä ajoin ennen lomaa, jotta sinulle varauksia tekevät asiakkaat näkevät milloin olet poissa.

  1. Mene kohtaan Omat tiedot > Tiedot.

  2. Lisää haluamasi teksti kohtaan “Titteli”.

  3. Tallenna.

Teksti nettiajanvarauksen yläosaan

Voit päivittää nettiajanvarauksen ylälaidassa näkyvän tekstin ja kertoa asiakkaillesi milloin olet lomalla. Tämä on hyvä keino tiedottaa asiakkaita myös muista asioita, esimerkiksi jos liikkeen osoite muuttuu tai jokin tuote on liikkeessäsi tarjouksessa.

  1. Mene kohtaan Toimipiste > Tiedot > Nettiajanvarauksen asetukset.

  2. Lisää haluamasi teksti kohtaan “Teksti varaussivun yläosaan”.

  3. Tallenna.

💡Vinkki! Jos haluat tehdä rivinvaihdon tekstiin, käytä <br /> -koodia.

Päivitä yhteystiedot lomasi ajaksi

Jos omat tietosi löytyvät Toimipiste-sivun yhteystiedoista, kannattaa ne myös päivittää loman ajaksi, mikäli et halua asiakkaiden olevan sinuun yhteydessä. Toimipiste-sivun yhteystiedot näkyvät nettiajanvarauksen alaosassa.

Puhelin”- ja “Sähköposti”-kohtaan kannattaa laittaa paikalla olevan kollegan yhteystiedot. Jos työskentelet yksin, voit päivittää “Puhelin”-kohtaan saman lomatiedotteen kuin titteliin.


Loistavaa! Nyt olet valmis lomailemaan! ✨🧘🏼🍹

Vastasiko tämä kysymykseesi?