Käyttäjäkohtaiset asetukset

Näytämme kuinka muokkaat käyttäjän yhteystietoja, nettiajanvarauksen asetuksia, työaikoja sekä palveluita.

Eveliina avatar
Tekijä: Eveliina
Päivitetty yli viikko sitten

Tässä artikkelissa on listattuna kaikki käyttäjäkohtaiset asetukset. Asetukset keskittyvät kahdelle sivulle Timma Prossa: Omat tiedot- sekä Palvelut > Käyttäjän palvelut-sivulle.


Perusasetusten muokkaaminen

Käyttäjän peruasetukset, kuten yhteystiedot löytyvät Omat tiedot > Tiedot -sivulta. Kaikki käyttäjätasot voivat muokata omia tietojaan lukuunottamatta käyttäjiä ilman kirjautumismahdollisuutta.

Pidä yhteystietosi ajantasalla, sillä lähetämme sähköpostit ja laskut näiden tietojen perusteella. Henkilökohtaiset yhteystietosi, puhelinnumero ja sähköposti eivät näy asiakkaillesi.

Asiakkaillesi näkyvät kohdat Lempinimi, Titteli ja Kuvaus salonkisi nettiajanvarauksessa sekä Markkinapaikalla. Jos sinulla on oma Y-tunnus, tulisi se myös lisätä tietoihin.

Voit myös muuttaa omaa laskutussähköpostiosoitetta halutessasi.


Markkinapaikka

Omat tiedot > Tiedot -sivulla voit myös valita näytetäänkö käyttäjäsi Markkinapaikalla. Lue lisää salongin tai yksittäisen käyttäjän piilottamiseen täältä.

Markkinapaikalla näkymisen edellytyksenä on se, että todenmukainen Y-tunnus on näkyvissä joko Omat tiedot- tai Toimipiste -sivulla.


Lisäasetukset

Käyttäjän lisäasetukset sijaitsevat Omat tiedot > Tiedot -sivulla. Lisäasetukset koostuvat pääsääntöisesti nettiajanvarauksen asetuksista.

Jos haluat vastaanottaa Timman sähköposteja toiseen osoitteeseen, voit asettaa osoitteen Erillinen varaussähköpostin osoite -kenttään.

Aikamagneetit voivat olla sinulle hyödyllisiä, jos et halua vastaanottaa asiakkaiden varauksia työvuorojesi tyhjien aikaikkunoiden keskelle. Aikamagneetit rajoittavat näkyvillä olevia aikoja, joita asiakas voi nettiajanvarauksestasi varata. Aikamagneettien avulla ajankäyttösi tehostuu ja voit vähentää tyhjiä aukkoja työpäivien aikana.

Valittavana on kolme aikamagneettia:

Aikamagneetti (kevyt) toimii alle 4 tunnin väleissä, jolloin asiakas voi tehdä varauksia netin kautta ainoastaan työvuorojen tai toisten varausten alkuun/loppuun.

Aikamagneetti (normaali) on päiville, joissa on jo varauksia, jolloin asiakas voi tehdä varauksia netin kautta ainoastaan työvuorojen tai toisten varausten alkuun/loppuun.

Aikamagneetti (tiukka) on päiville joissa on jo varauksia, jolloin asiakas voi tehdä varauksia netin kautta ainoastaan toisten varausten alkuun/loppuun.


Työaikojen ja lomien asettaminen

Työaikoja voi muokata kolmesta eri paikasta:

  1. Lisää > Työajat -sivulta (vain pääkäyttäjille).

  2. Suoraan kalenterista (vain yksittäisiä päiviä).

  3. Omat tiedot > Työajat -välilehdellä. Tämä on parhain vaihtoehto, jos asetat kerralla monelle päivälle/viikolle työvuoroja. Voit myös lisätä muita jaksoja, kuten loma-aikoja.

Voit asettaa Työajat avattavaksi automaattisesti. Tällöin ajanvaraus avaa uuden päivän yön aikana. Voit asettaa montako päivää etukäteen haluat työvuorosi avattavan.

  1. Aloita työaikojen asettaminen määrittelemällä Vakiotyöajat eri viikonpäiville. Aktivoi viikonpäivä auki/kiinni klikkaamalla päivän lyhenteestä (ma-su). Muista tallentaa valinta.

  2. Valitse "Luo työajat automaattisesti" -kohdasta kuinka pitkälle haluat työvuorojen avautuvan kalenterissa ja nettiajanvarauksessa. Automaattiset työajat toimivat vain, jos työvuorosi on samat joka viikko. Muista tallentaa valinta.

  3. Työvuorojen asettaminen -laatikon päivämäärät säädetään automaattisesti sen mukaisesti, mitä Automaattiset työajat -laatikon kohtaan "Nettivaraus auki" on asetettu. Kun olet laittamassa automaattisia työaikoja päälle, sinun ei siis tarvitse tehdä Työvuorojen asettaminen -laatikossa muuta, kuin klikata Tallenna-nappulaa ja homma on valmis! Voit asettaa myös sairauslomia, lomia tai poistaa työaikoja valitulla ajanjaksolla vaihtamalla ajanjakson tyyppiä.

  4. Automaattiset työvuorot voi myös asettaa joka toiselle viikolle parittomille tai parillisille viikoille. Tällöin voit vaihtaa tyyppiä "Tallennetaan ajat" kentästä.

Esimerkki

Työskentelet maanantaista torstaihin parillisilla viikoilla ja tiistaista perjantaihin parittomilla viikoilla.

Vaihe 1

  1. Aseta vakiotyöajat parilliselle viikolle ja tallenna.

  2. Mene Työvuorojen asettaminen -kohtaan, valitse Tallennetaan ajat > parilliset viikot ja tallenna.

Vaihe 2

  1. Aseta vakiotyöajat parittomalle viikolle ja tallenna.

  2. Mene Työvuorojen asettaminen -kohtaan, valitse Tallennetaan ajat > parittomat viikot ja tallenna.

Muista aina tallentaa jokaisen kohdan jälkeen!

Voit asettaa työvuoroja myös manuaalisesti Omat tiedot > Työajat-välilehden alemmassa osiossa. Klikkaa viikonpäivän lyhennettä asettaakseni sen auki tai kiinni. Punainen tarkoittaa suljettua ja siniharmaa avointa työpäivää. Valitse työvuoron alkamis- ja päättymisajat avatuille päiville. Muista aina tallentaa työajat ennen liikkumista seuraaviin viikkoihin.

💡 Vinkki! Työvuorojen alkamis- ja loppumisiajat tulevat automaattisesti vakiotyöajoista, joten asettamalla omat tyypilliset vakiotyöaikasi, helpotat omaa työtäsi.


Vuokratuolilainen ja kassa-asetukset

Kassa-asetukset Omat tiedot > Tiedot -kohdassa määrittelevät yrityksen raportointia ja kassaa, johon maksut kirjautuvat. Kassa-valinta listaa Timma-tilin kaikki asetetut Y-tunnukset, jotka voit valita. Työskentely vuokratuolilaisena on lähes samanlaisen prosessin alla kuin normaalin työntekijän. Erona on, että vuokratuolilaiselle tulee lisätä Y-tunnus profiilinsa alle sekä sitä vastaava kassa.

Jos haluat vastaanottaa etukäteismaksuja, voit lukea lisää siihen liittyvästä käyttöönotosta ja tunnistautumisprosessista täältä.

Tilinumero tulee olla syötettynä, mikäli haluat vastaanottaa Markkinapaikan kautta Timmakrediittien tilityksiä omalle tilillesi.


Käyttäjän palvelut

Viimeinen osa käyttäjäkohtaisia asetuksia koskee käyttäjän palveluita. Valinnat tehdään Palvelut -sivulla kohdassa Käyttäjän palvelut.

Jos palvelu on jo valittuna salongin palvelulistassa, voit aktivoida haluamasi palvelut Käytössä-sarakkeesta. Tämän jälkeen voit muuttaa palvelun kestoa ja hintaa.

Palvelun kesto sisältää kaksi kohtaa: aika, jonka palvelun tulisi varata kalenteristasi (kesto) sekä palvelun todellinen aika asiakkaalle (asiakkaalle).

Esim. Palvelun kesto on 1h 15min, mutta tarvitset 15 minuuttia palvelun jälkeen siivoamiseen ja paikkojen kunnostamiseen. Valitse kestoksi 1h 30min ja asiakkaalle 1h 15min.

Jos sinulla on palvelu, jonka aikana voit pitää tauon ja palvella toista asiakasta, voit lisätä vaikutusajan palveluun. Vaikutusaika voi olla esimerkiksi väriasiakkaan värin vaikutusaika, jolloin voit vapauttaa ajan toisen asiakkaan lyhyemmälle palvelulle. Jos asetat vaikutusajan keston, muista valita myös vaikutusajan alku.

Esim. Asetat vaikutusajan 40 minuuttia ja vaikutusajan aluksi 30 min, tämä tarkoittaa että palvelun alusta laskien 30 min päästä, olet vapaana varattavaksi toiselle asiakkaalle 40 minuutin ajaksi esimerkiksi parturileikkaukseen tai muuhun vastaavaan lyhyempään palveluun.


Toivottavasti löysit sinulle sopivat asetukset näiden ohjeiden avulla! 💜

Vastasiko tämä kysymykseesi?