Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatTimman Markkinapaikka
Miten toimia, jos asiakas ei saavu paikalle varattuna aikana?
Miten toimia, jos asiakas ei saavu paikalle varattuna aikana?

Tässä artikkelissa opastamme kuinka toimia, mikäli asiakas ei saavu paikalle varattuna aikana.

Jessica avatar
Tekijä: Jessica
Päivitetty yli 4 kuukautta sitten

Mahdolliset rahojen palautukset ja käyttämättä jääneen ajan laskutukset ovat aina salongin ja asiakkaan välisiä. Timma ei lähetä laskua tai peri summaa asiakkaalta, mikäli hän ei saavu paikalle varattuna aikaan. Salongin tulee toimia tilanteessa omien peruutusehtojensa mukaisesti. Voit päivittää salonkisi peruutusehtoja kohdassa Toimipiste > Tiedot > Peruutusehdot. Peruutusehdot näkyvät asiakkaalle varausvahvistuksessa.

Käyttämättä jääneestä markkinapaikkavarauksesta ei veloiteta komissiota, kunhan varaus on poistettu kalenterista ohjeiden mukaisesti. Mahdollisen komissiosumman näet aina kohdasta Lisää > Markkinapaikka > Markkinapaikan tilastot > Komission alaiset uudet asiakkaat. Lue lisää komissiomallista täältä.

Salongissa maksettava varaus

Jos Markkinapaikkavarausta ei ole maksettu etukäteen ja asiakas ei saapunut paikalle, tulee varaus tällöin poistaa kalenterista, jotta komissiota ei veloiteta.

Toimi näin:

  1. Avaa varaus.

  2. Klikkaa “Poista”. Valitse poiston syyksi “Asiakas ei ilmestynyt paikalle”.

Voit aina luoda asiakkaalle laskun käyttämättömästä ajasta salonkinne omien peruutusehtojen mukaisesti. Jos käytätte Timman kassaa, helpoiten pääset luomaan laskun kalenterinäkymän oikean yläkulman ostoskärry-painikkeesta.

Kuinka tehdä lasku asiakkaalle Timman kassan kautta:

  1. Klikkaa kassa-painiketta ja valitse “Asiakas + kassalle”.

  2. Hae oikean asiakkaan tiedot kenttään ja jatka kassalle. Asiakkaan tiedot jäävät talteen asiakasrekisteriin, vaikka varaus olisi poistettu.

    Huom! Emme suosittele luomaan laskua suoraan Markkinapaikkavarauksesta, sillä Markkinapaikkavarauksissa hintaa ei voi manuaalisesti muuttaa ja mahdollinen komissio tullaan veloittamaan.

  3. Etsi oikea palvelu/palvelut ja muokkaa hintaa tarvittaessa salongin omien peruutusehtojen mukaisesti. Klikkaa sen jälkeen maksutavaksi “Lasku” ja avautuvasta kentästä voit valita vielä haluamasi eräpäivän, viitenumeron ja kirjoittaa viestin. Kun tiedot ovat oikein, klikkaa “Vahvista”.

4. Lähetä lasku asiakkaalle sähköpostitse tai tekstiviestitse.

Huom! Timma ei peri asiakkaan laskuja eikä korvaa palvelun hintaa, jos ne jäävät maksamatta. Tällaisessa tilanteessa suosittelemme olemaan yhteydessä perintätoimistoon.

Etukäteen maksettu varaus

Jos varaus on maksettu etukäteen Markkinapaikan tai liikkeen oman nettiajanvarauksen kautta, salonki voi halutessaan joko palauttaa rahat kokonaisuudessaan tai osahyvityksenä asiakkaalle tai olla palauttamatta niitä omien peruutusehtojensa mukaisesti. Jos summa on jo tilitetty liikkeelle ja hyvitys tehdään sen jälkeen, vähennämme summan automaattisesti seuraavasta tilityksestä.

Jos haluat tehdä hyvityksen asiakkaalle, toimi näin:

  1. Avaa varaus/kuitti joko kalenterista tai Tulot > Tulot -sivulta.

  2. Paina “Tee hyvitys”. Hyvityskuitti muodostuu samaan näkymään. Kuitin voi lähettää asiakkaalle sähköpostitse tai tekstiviestinä. Raha palautuu asiakkaalle muutaman pankkipäivän kuluessa, keskimäärin noin 3-7 pankkipäivän kuluessa.

3. Voit halutessasi poistaa varauksen kalenterista. Etukäteismaksujen suhteen se ei ole pakollista, sillä komissio poistuu automaattisesti, kun hyvitys tehdään. Tämä tapahtuu avaamalla varaus ja klikkaamalla Tiedot > Poista. Huomioithan, että pelkkä varauksen poistaminen ei tee automaattisesti hyvitystä asiakkaalle.

Huom! Hyvitys tulee tehdä saman kuun aikana. Jos kuukausi on ehtinyt vaihtua, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin voimme tässä tapauksessa tehdä hyvityksen jälkikäteen.

Timma-krediitillä maksettu varaus

Mikäli osa varauksesta on maksettu Timma-krediitillä, palautuvat krediitit automaattisesti asiakkaan Timma-tilille, kun varaus poistetaan kalenterista.

Toimi näin:

  1. Avaa varaus.

  2. Klikkaa “Poista”. Järjestelmä kysyy syytä poistolle. Valitse “Asiakas ei ilmestynyt paikalle”.

  3. Timma-krediitti palautuu asiakkaan Timma-tilille automaattisesti.

Jos varaus on maksettu kokonaan Timma-krediitillä, tulee toimia samalla tavalla, kuin etukäteen maksetun varauksen kohdalla.

Pakollinen etukäteismaksu ja muut nettiajanvarauksen asetukset

Jos asiakkaat jättävät useinkin saapumatta varaamaansa aikaan, suosittelemme harkitsemaan pakollista etukäteismaksua Markkinapaikalla sekä omassa nettiajanvarauksessa.

Etukäteismaksut vaativat maksunvälittäjä Adyenin käyttöönoton. Asiakkaan tunnistaminen KYC (know-your-customer) on pakollinen osa Timma Payn käyttöönottoa. Maksunvälittäjän pitää lain ja säädösten mukaan varmistua siitä, kenen kanssa he tekevät liiketoimintaa. Timma Payssa maksunvälittäjänä toimii Adyen ja tunnistusprosessi hoidetaan heidän kauttaan. Voit aloittaa tunnistautumisprosessin kohdasta Lisää > Timma Pay > Aloita käyttöönotto. Voit lukea lisää täältä.

Voit aktivoida pakolliset etukäteismaksut kohdasta Toimipiste > Tiedot > Timma Pay.

Olemme lanseeranneet myös hiljattain uuden ominaisuuden, niin kutsutun no-show-suojan. Tämän asetuksen lisäksi olemme julkaisseet muutamia muitakin asetuksia, jotka tehokkaasti ehkäisevät feikkivarauksia tai tilanteita, joissa asiakas ei saavu paikalle varaamalleen ajalle. Sinun on mahdollista asettaa etukäteismaksu pakolliseksi kaikille asiakkaille tai vain yhdelle tietylle asiakkaalle. On myös mahdollista asettaa etukäteismaksu niissä tilanteissa, jos edellinen käynti on merkitty asiakaskortille "ei saapunut paikalle". Lue lisää täältä.

Kaikki nämä ominaisuudet edellyttävät, että Timma Pay -tunnistautuminen on tehty ja etukäteismaksut on kytketty päälle. Mikäli liikkeelläsi tai käyttäjälläsi ei ole tehty vielä Adyenin tunnistautumista, voit aloittaa sen kohdassa Lisää > Timma Pay > Aloita käyttöönotto. Lue lisää tunnistautumisesta tästä.

Jos epäilet asiakkaiden varaavan aikoja keksityillä tiedoilla, voimme halutessanne aktivoida nettiajanvaraukseen myös pakollisen osoitteen kysymisen ja/tai puhelinnumeron verifioimisen. Pakollinen osoitteen kysyminen tarkoittaa siis sitä, että osoitekentät ovat pakolliset täyttää varausta tehdessä. Puhelinnumeron verifiointi tarkoittaa sitä, että asiakkaalle lähtee varauksen loppuvaiheessa tekstiviestillä numerokoodi, joka tulee syöttää varausnäkymään varauksen loppuunviemiseksi. Näin voidaan varmistaa, että puhelinnumero ei ole keksitty. Asetukset tulee asettaa Timman toimesta, joten olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jos haluat aktivoida nämä asetukset nettiajanvaraukseesi.


Vastasiko tämä kysymykseesi?