Kaikki kokoelmat
Nettiajanvaraus ja kalenteri
Usein kysytyt kysymykset
Miten toimia, jos asiakas haluaa peruuttaa varauksen?
Miten toimia, jos asiakas haluaa peruuttaa varauksen?

Tässä artikkelissa opastamme kuinka toimia, mikäli asiakas haluaa peruuttaa varaamansa ajan ja kuinka etukäteismaksu hyvitetään.

Jessica avatar
Tekijä: Jessica
Päivitetty yli viikko sitten

Varattujen aikojen peruutukset ja rahojen palautukset ovat aina salongin ja asiakkaan välisiä. Timma ei palauta peruutetusta varauksesta rahoja asiakkaalle, vaan salonki on itse vastuussa varauksen summan hyvittämisestä asiakkaalle. Timma ei myöskään missään tilanteissa voi perua asiakkaiden aikoja. Molemmissa edellä mainituissa tapauksissa asiakkaan tulee aina olla liikkeeseen yhteydessä ja salonki voi toimia tilanteessa omien peruutusehtojensa mukaisesti. Voit päivittää salonkisi peruutusehtoja kohdassa Toimipiste > Tiedot > Peruutusehdot. Peruutusehdot näkyvät asiakkaalle varausvahvistuksessa.

Peruutetusta tai käyttämättä jääneestä markkinapaikkavarauksesta ei veloiteta komissiota, kunhan varaus on poistettu kalenterista ohjeiden mukaisesti. Mahdollisen komissiosumman näet aina kohdasta Lisää > Markkinapaikka > Markkinapaikan tilastot > Komission alaiset uudet asiakkaat. Lue lisää komissiomallista täältä.

Etukäteen maksettu varaus

Jos varaus on maksettu etukäteen Markkinapaikan tai liikkeen oman nettiajanvarauksen kautta, salonki voi halutessaan joko palauttaa rahat kokonaisuudessaan tai osahyvityksenä asiakkaalle tai olla palauttamatta niitä omien peruutusehtojensa mukaisesti. Jos summa on jo tilitetty liikkeelle ja hyvitys tehdään sen jälkeen, vähennämme summan automaattisesti seuraavasta tilityksestä.

Jos haluat tehdä hyvityksen asiakkaalle, toimi näin:

  1. Avaa varaus/kuitti joko kalenterista tai Tulot > Tulot -sivulta.

  2. Paina “Tee hyvitys”. Hyvityskuitti muodostuu samaan näkymään. Kuitin voi lähettää asiakkaalle sähköpostitse tai tekstiviestinä. Raha palautuu asiakkaalle noin 3-7 pankkipäivän kuluessa.

3. Voit halutessasi poistaa varauksen kalenterista. Etukäteismaksujen suhteen se ei ole pakollista, sillä komissio poistuu automaattisesti, kun hyvitys tehdään. Tämä tapahtuu avaamalla varaus ja klikkaamalla Tiedot > Poista. Jos varaus on tulevaisuudessa, niin suosittelemme poistamaan sen kalenterista, jotta aika on jälleen varattavissa. Huomioithan, että pelkkä varauksen poistaminen ei tee automaattisesti hyvitystä asiakkaalle.

Huom! Hyvitys tulee tehdä saman kuun aikana. Jos kuukausi on ehtinyt vaihtua, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin voimme tässä tapauksessa tehdä hyvityksen jälkikäteen.

Timma-krediitillä maksettu varaus

Mikäli osa varauksesta on maksettu Timma-krediitillä, palautuvat krediitit automaattisesti asiakkaan Timma-tilille, kun varaus peruutetaan eli poistetaan kalenterista.

Toimi näin:

  1. Avaa varaus.

  2. Klikkaa “Poista”. Järjestelmä kysyy syytä poistolle. Jos kyseessä on salongin tai asiakkaan peruutus tai asiakas ei saapunut paikalle, komissiota ei veloiteta näissä tapauksissa.

  3. Timma-krediitti palautuu asiakkaan Timma-tilille automaattisesti.

Jos varaus on maksettu kokonaan Timma-krediitillä, tulee toimia samalla tavalla, kuin etukäteen maksetun varauksen kohdalla.

Salongissa maksettava varaus

Jos palvelua ei ole maksettu etukäteen ja asiakas haluaa peruuttaa aikansa tai ei saapunut paikalle, tulee varaus tällöin poistaa kalenterista, jotta komissiota ei veloiteta. Maksutapa ei vaikuta komission syntymiseen, vaan myös paikan päällä liikkeessä maksettavista varauksista laskutetaan komissio yleisen komissioperiaatteen mukaisesti.

Toimi näin:

  1. Avaa varaus.

  2. Klikkaa “Poista”. Järjestelmä kysyy syytä poistolle. Jos kyseessä on salongin tai asiakkaan peruutus tai asiakas ei saapunut paikalle, komissiota ei veloiteta näissä tapauksissa.

Voit luoda asiakkaalle laskun käyttämättömästä ajasta salonkinne omien peruutusehtojen mukaisesti. Jos käytätte Timman kassaa, helpoiten pääset luomaan laskun kalenterinäkymän oikean yläkulman ostoskärry-painikkeesta.

Katso tarkemmat ohjeet laskun tekemiseen Timman kassan kautta täältä.

Vastasiko tämä kysymykseesi?