Innehåll
1. Introduktion
Uppsägningen av ditt avtal mellan dig och Timma kan göras närsomhelst och du har ingen uppsägningstid. Det kan finnas några saker du måste ta hänsyn till när du säger upp avtalet eller pausar det, och den här artikeln kommer att guida dig genom alla nödvändiga steg.
2. Informera Timma
För att avsluta ditt avtal med Timma vänligen informera oss via mejl. Skicka din uppsägning till support@timma.se och vänligen specificera vilken salong det gäller, ditt organisationsnummer, om det gäller enbart din användare eller hela kontot samt det datum som du vill att avtalet skall sägas upp.
Vi utvecklar alltid våra produkter och tjänster och skulle uppskatta att höra orsaken bakom din uppsägning.
3. Fakturor
Säkerställ att du inte har några obetalda fakturor till Timma. Du kan se status för alla dina fakturor i Timma Pro.
Gå till Mer > Timma Fakturor
Du kan se status för dina fakturor i status kolumnen. Om det finns några obetalda fakturor, se till att du betalar dem.
För att se den specifika fakturan, klicka på knappen till höger som är markerad på bilden nedan. Du kan också ladda ner dina Timma Fakturor via denna knapp om det skulle behövas.
4. Stänga Onlinebokning och dölja salongen från Marknadsplatsen.
När du skall stänga ditt konto kanske du vill komma åt det en tid efter att du har slutat att använda kalendern. Detta är inga problem, men glöm inte att stänga din onlinebokning så att dina kunder inte blir förvirrade.
Radera arbetstider från din kalender.
Börja med att ta bort dina arbetstider från ditt schema.
Gå till Mitt konto >Arbetstider
Skapa ett nytt schema där alla dagar är “stängda”. Det gör du genom att klicka på dag-knappen för att göra den röd. Glöm inte att klicka på spara!
Om du aktiverat automatiska arbetstider, kom ihåg att inaktivera det genom att ta bort bocken i rutan. Kom ihåg att klicka på spara.
Sista steget för att ta bort dina arbetstider, är att lägga till att ditt “nya” schema som bara innehåller stängda dagar med ett start och slutdatum.
Du kan också manuellt radera dina arbetstider genom att klicka på dag-knappen för att göra den röd.
Dölj användare från onlinebokning och Marknadsplats.
Nästa steg är att dölja användare från onlinebokningen och Marknadsplatsen. Detta gör du när din sista öppna dag i kalendern har passerat. På så sätt kommer du / din salong inte att dyka upp i de tidigare onlinebokningarna och orsaka förvirring utan tillgängliga tider.
Gå till Mitt konto > Information > Dölj från Onlinebokning > Spara förändringar
Markera rutan Dölj från onlinebokning och klicka på spara förändringar.
Genom att spara, kommer användaren att automatiskt döljas från onlinebokning och Marknadsplatsen.
Dölj salongen från Marknadsplatsen
För att dölja salongen från Marknadsplatsen:
Gå till Företag >Inställningar för Marknadsplatsen
Se till att rutan för Visa salongen på Marknadsplatsen är tom. Kom ihåg att klicka på spara förändringar.
Din salong är nu dold från Marknadsplatsen!
5. Exportera data
Vilken data som du kanske vill ladda ner varierar beroende på dina framtidsplaner. Generellt om du använder dig av kalendern och planerar att fortsätta jobba, kommer du vilja att ladda ner ditt kundregister och flytta alla framtida bokningar. Om du använder dig av Timmas kassa, vänligen läs följande artikel som går igenom just detta genom att klicka här.
a. Kundregister
Dina rättigheter till kundregistret varierar beroende på vilken roll som ställts in på dig under fliken Kontrakt.
Notera! Endast administratörer har rättigheten att ändra ägarförhållanden för kundregistret.
För att lägga till äganderätt till kundregister gå till Mer > Kontrakt.
För att ladda ner ditt kundregister går du till Kunder > Kunder > Klicka på CSV knappen som är markerad nedan.
Filen kommer att vara i .csv format, och kan komma att kräva att du har ett program som kan öppna filen.
Vad kundregistret kommer att innehålla beror på din behörighetsnivå:
För Administratörer kommer det kompletta kundregistret.
För Användare kommer kundregistret att bara inkludera de kunder som är markerade som “Stamkunder”
För Begränsad användare och lägre kommer inte nedladdning av kundregister vara möjligt.
b. Bokningar
På grund av olika arkitekturer mellan olika system är det inte tekniskt möjligt att automatiskt flytta bokningar mellan olika konton, eller system. Därför måste detta göras manuellt.
c. Förskottsbetalningar & Marknadsplatsen
Om du använder dig av Marknadsplatsen eller säljer presentkort online kommer du att behöva att spara dessa rapporter för bokföring.
För rapporter gå till Rapporter > Bokföring. Först väljer du den månad som du vill månadsrapporten för och välj sedan Marknadsplats rapport. Du kan välja om du antingen vill Öppna, ladda ner eller mejla rapporten.
För en rapport för presentkort gå till Rapporter > Presentkort.
Du kan antingen välja en rapport för presentkort för en speciell period ( månad/år), eller en standard rapport för alla presentkort. Du kan också välja att dölja redan använda presentkort.
Du kan öppna, ladda ner eller mejla rapporten i PDF format. Det är också möjligt att skriva ut i PDF eller ladda ner i CSV format.
6. Skicka meddelande till dina kunder
Du kanske vill meddela dina kunder om förändringarna som sker. För att göra detta finns några praktiska alternativ i Timma Pro. Nästa sektion kommer att igenom hur du kan skicka ett mejl, SMS eller båda till dina kunder.
Du finner dessa möjligheter under Mer > Marketing
Du kan läsa mer om hur man skapar e-post eller SMS meddelande, och hur du skickar dem här.
Skicka till dina Stamkunder
För att specifikt skicka till kunder som har bokat en tid hos dig, eller till de du har markerat som dina stamkunder måste du skapa en Målgrupp i Marketing.
För stamkunder:
Ge mallen ett namn, då blir det lättare att finna den senare
Markera Begränsa till stamkunder
Välj vilken användare vars stamkunder det skall skickas till
I exemplet nedan har vi också valt att inkludera kunder som inte har har marknadsföringstillstånd, eftersom detta meddelar dem om ändringar.
För att avsluta klicka på Skapa ny, för att skapa målgruppen.
Om du vill skicka det till alla dina kunder, välj helt enkelt inte att begränsa till stamkunder.
7. Timma hemsida
Om du har en hemsida via Timma, finns det några saker du behöver tänka på innan du stänger ditt konto. Om du inte har en hemsida via Timma, kan du hoppa över denna del.
Först, välj om du vill behålla domänen. Domänen är namnet på hemsidan t.ex. domänen för Timma är “timma.se”
Om du skulle vilja behålla domänen, vänligen kontakta vår support med en beskrivning av ärendet samt be om domän överförings nyckeln. Om du inte vill behålla domänen kommer den att hållas kvar under den tid som återstår av den senaste domän betalningen, vilket är ett år i taget.
När domänbetalningen tar slut kommer domänen att frysas i några månader (under vilka du fortfarande kan förnya den om du vill) varefter domänen kommer att släppas och kan köpas av vem som helst.
8. Salongen är såld eller tagits över
Om salongen är såld och du har ett kontrakt där Timma kontot också skall tas över av den nya ägaren behöver du göra några uppdateringar till kontot.
De nya ägarna och administratörerna skall läggas till av den “gamla” administratören av kontot.
Den gamla administratören kommer sen att bli raderad av den nya ägaren, eller att den hör av sig själv till Timmas kundsupport så kan de hjälpa till med att radera användaren.
För den nya ägaren av företaget, behöver de se över informationen under fliken Företag att det är korrekt och att faktureringsuppgifter är uppdaterade. Informationen gällande kontrakt behövs också uppdateras under Mer > Kontrakt.
Gamla rapporter kommer fortsatt att vara synliga i Timma. I vissa fall kan det vara en bra idé att registrera en ny kalender för företaget.