Nytillskott till salongen? Grattis! Det är alltid roligt med nya kollegor!🌟
Onboarding för nya Användare är en av de oftast ställda frågorna till Timmas kundtjänst. I denna artikel har vi samlar allt du behöver veta för att sätta upp ett konto, allt från en snabbuppsättning till en mer ingående steg-för-steg-guide.
FAQ
1. Snabbuppsättning
Här är fyra enkla steg för att snabbt lägga till en ny Användare
För att skapa ett nytt konto, gå till Företag > Användare
För att lägga till arbetstider, gå till Mitt konto > Arbetstider
För att ställa in tjänsteinställningar, gå till Tjänster > Individuella inställningar
Om du använder dig av Pinkoder, lägg till en pinkod under Företag > Användare
Notera att om Användaren vars konto du skapat är en hyrstol eller ej en del av salongens kassaregister, lägg till en ny kassa genom att fylla i organisationsnummer och välj rätt kassa under Mitt konto > Användarinformation > Kassa.
För att skapa konto till nya Användare i ditt företag, gå till Företag > Användare.
Lägg till en ny Användare med + knappen i det övre högra hörnet
Notera att det endast är Administratörer som kan lägga till nya Användare
Fyll i nödvändig information i rutorna
Notera att en Användare inte kan ha samma mejladress som en annan Användare. Om en Användare har konton på två olika salonger måste de ha olika mejladresser på båda salonger
Fakturauppgifter beror på nuvarande fakturering / vad som överenskommits. De vanligaste alternativen är "Baserat på nuvarande fakturering", "Företag betalar ett månatligt abonnemang" eller "Användaren betalar månatlig avgift själv".
Vi rekommenderar att intervallet för fakturorna ställs in som "Baserat på nuvarande fakturering" om inte Användaren betalar sin egen avgift själv och vill ha ett särskilt intervall för sina fakturor. När man adderar en ny Användare aktiveras standardprissättningen automatiskt och man kan lägga till sms-påminnelser samt kassaregister.
Se specifika priser för varje land nedan:
Finland
Sweden
Norway
3. Ställ in användarinställningar
För att ställa in användarinställningar, gå till Mitt konto.
Användarinformation
Du kan ändra användarinformation via Mitt konto-fliken. Fyll i nödvändiga kontaktuppgifter i rutorna under användarinformation (Namn, Telefonnummer, and E-post).
Dina kontaktuppgifter är inte synliga för dina kunder utan endast för Timma. Beskrivning, Titel och Smeknamn är synliga för dina kunder i din onlinebokning liksom på Timmas Marknadsplats.
Skriv in ditt Org-nummer och koppla upp din egen kassa om du är hyrstol eller inte en del av salongens kassaregister.
Tilläggsinställningar
Välj till användarspecifika inställningar genom att scrolla ned till rutan för Tilläggsinställningar.
Tidsmagneter förklarade
Tidsmagneter begränsar vilka lediga tider som dina kunder kan boka från din onlinebokning. De hjälper dig att se till att det blir färre luckor i schemat under dagen och underlättar effektivisering av din tid. Det finns tre magneter att välja mellan:
Tidsmagnet (lätt) Aktiveras endast när du har en lucka på mer än 4 timmar och tillåter onlinebokningar direkt innan och efter en redan existerande bokning samt i början och slutet av dagen.
Tidsmagnet (medium) tillåter onlinebokningar direkt innan och efter en redan existerande bokning samt i början och slutet av dagen.
Tidsmagnet (sträng) tillåter onlinebokningar direkt innan och efter en redan existerande bokning.
4. Arbetstider
Användare kan ställa in sitt schema under Mitt konto > Arbetstider automatiskt eller manuellt i kalendern.
1. För automatiska arbetstider börja med ditt schema för måndag till söndag. Du kan aktivera en specifik veckodag genom att trycka på förkortningen av dagen.
2. Tryck sedan ”skapa automatiska arbetstider” och välj hur långt framåt du vill att din onlinebokning skall vara öppen. Notera att automatiska arbetstider endast fungerar om ditt schema är samma varje vecka.
3. Tidsperioden under ”Skapa arbetstider” ställs automatiskt in på den tidsperioden du angett under automatiska arbetstider. Dvs. ifall automatiska arbetstider är inställt på 8 veckor kommer star och slutdatum under skapa arbetstider att automatiskt vara inställd på 8 veckor från idag, 8 veckor framåt. För att skapa arbetstiderna välj spara. Du kan även lägga in semester, sjukledighet, eller ta bort arbetstider via ”Välj tidsperiodens typ” menyn.
4. För att skapa ett schema med olika arbetstider varannan vecka, jämna, eller ojämna veckor välj ett av dessa under ”Spara tider för”.
Exempel: Du jobbar måndag till torsdag jämna veckor, och tisdag till fredag ojämna veckor.
1. Ställ in arbetstider för jämna veckor och spara
2. Under Skapa arbetstider, välj jämna veckor under Spara tider för, och spara.
3. Ställ in arbetstider för ojämna veckor under Arbetstider och spara
4. Under Skapa arbetstider, välj ojämna veckor under Spara tider för, och spara.
Kom ihåg att spara efter varje steg!
5. Hyrstolar
Att lägga till en hyrstol är samma process som att lägga till en vanlig Användare förutom att du måste även skriva in Organisationsnummer under Mitt konto, och välja rätt Kassa därefter.
Om salongen använder betalterminal och vill lägga till hyrstilen till terminalen kan du läsa mer i artikeln om Betalterminaler här.
6. Hur man aktiverar Användarens tjänster
Efter att inställningar och arbetstider är klara under Mitt konto är följande steg att aktivera tjänster för den nya Användaren under Tjänster – Individuella inställningar. Ifall en tjänst inte finns under Individuella inställningar måste den läggas till först under Tjänster – Katalog. Läs mer om hur man lägger till tjänster i katalog här.
Välj tjänster genom att trycka ”Aktiv” för alla tjänster som skall användas. Tjänsterna visas även i onlinebokningen automatiskt. Efter att tjänsterna är aktiva kan du ändra tid och pris om nödvändigt.
Kom även ihåg aktivera tilläggstjänster ifall du vill erbjuda dem.
7. Marknadsplatsen
Marknadsplatsen Timma.se och Timma appen förenar både salonger och kunder, som letar efter en tid och salong på samma plats. Du kan läsa mer om marknadsplatsen här.🚀