Tjänster

I denna artikel kommer vi att visa dig hur du kan hantera tjänsterna som ni kommer att erbjuda.

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Katalog

I er katalog kan du kontrollera vilka tjänster som man kan använda sig av i kalendern samt vilka tjänster som skall vara bokningsbara av era kunder. Tjänster måste läggas till i katalogen innan man kan aktivera dem på användarnivå.

I Timma finns det det redan förskapade kategorier som ni kan använda er av. Om ni skulle vilja lägga till fler kategorier så finns det några som heter egna kategorier som ni kan ändra namn på, längre ner på sidan.

Lägga till och ta bort tjänster

För att kunna lägga till en tjänst klicka först på den kategori som tjänsten skall tillhöra. Sedan kan du välja bland de förskapade tjänsterna eller klicka på knappen “skapa ny tjänst”. Förskapade tjänster har alltid ett namn och en beskrivning av tjänsten och om du vill kan du redigera detta genom att klicka på redigera knappen. För att radera en tjänst bocka då ur den blåa kryssrutan som finns bredvid tjänstens namn och bekräfta att du önskar att radera den specifika tjänsten.

Bilden ovan visar inställningar du kan ändra gällande en tjänst efter att du har klickat på skapa ny tjänst eller om du redigerar en befintlig tjänst.

Notera! Om du använder dig av flera språk i systemet måste tjänstens namn finnas i alla de språk som ni använder er av innan ni kan spara.

Att skriva tjänstens beskrivning på de olika språken är inte obligatoriskt.

Namn på tjänst är vad tjänsten heter.

Tjänstebeskrivning är en kort beskrivning av vad tjänsten inkluderar ( du kan lämna detta fält tomt om du önskar).

Moms, ändra endast detta om tjänsten har en annan momssats än det som är standard.

Standard pris

Det här är priset som kommer att visas i er online bokning. Användare kan ha olika priser än vad som är satt som standardpris. Då kommer detta att synas i efter att kunden har valt vilken person de vill boka tid hos.

Varaktighet är hur lång tid det tar för tjänsten i din kalender. Notera att detta kan vara längre än vad det tar för kunden men aldrig mindre. Kunden ser bara varaktighet för kund när de skall boka.

Varaktighet för kund är den tid som visas för kunden som beskriver hur lång tid tjänsten tar.

Tjänstens synlighet kan användas om man önskar att dölja en tjänst helt och hållet från ens online bokning.

Spara tjänsten:

Endast i företagets katalog (inte för användare)

Med ändringar för dem användare som har aktiverat denna tjänst inne på individuella inställningar

Spara och aktivera denna tjänst för alla användare

Notera! När man ändrar priset för en tjänst rekommenderar vi att man väljer det mittersta alternativet (Med ändringar för dem användare som har aktiverat denna tjänst inne på individuella inställningar). Då kommer priset att uppdateras i katalogen men även för de användare som erbjuder denna tjänst.

Om alla användare har olika priser/tider för samma tjänst kan det vara lättare om ni väljer att bara spara ändringen till katalogen och sedan manuellt ändrar pris ( om det behövs) under individuella inställningar.

Hur man lägger till fler språk för tjänster och online bokningen.

För att lägga till fler språk som ett alternativ eller ändra standard språket för din online bokning klickar du in dig på Företag - Information - Inställningar för online bokning.

Ändra standard språket för bokningssidan, om du vill ändra det första språket som visas på er online bokning.

För att kunna erbjuda fler språkalternativ på er bokningssida behöver du först aktivera Erbjud fler språkalternativ i Onlinebokningen. Därefter kan du välja vilka språk du vill skall finnas på er online bokning. Glöm inte att klicka på spara när du är klar!

Egen tid

Kategorin egen tid är för tjänster som du kan använda dig av för att blockera tider i din kalender, och för tjänster som räknas som arbetstid. Exempelvis lunchrast eller semester. Dessa tjänster syns aldrig i online bokningen.

Notera! Du kan skapa dina egna tjänster i denna kategori, men endast dem förskapade tjänsterna kommer att räknas som arbetstid ( sjukledighet kommer att bara räknas om man använder sig av den förskapade tjänsten som heter sjukledighet. Du kan byta namn på tjänsten om du önskar ).

Individuella inställningar

Under Individuella inställningar kan du ställa in specifika användarinställningar för tjänsterna. När du har definierat tjänsterna under fliken katalog kan du välja de tjänster som du kommer att erbjuda genom att bocka i kryssrutan längst ut till vänster i listan. Efter det kan du se över så att inställningarna kring tjänsten stämmer.

Observera! Kom ihåg att dubbelkolla så att du gör ändringar för rätt användare.

Webbokning avgör om dina tider visas och kan bokas online i salongens online bokning. Om bara webbokning är avmarkerad kommer du inte att dyka upp som ett alternativ när kunden bokar en tid för den specifika tjänsten.

Resurs avgör om tjänsten kräver en resurs. Om en resurs är vald då kommer Timma att kontrollera tillgängligheten när du bokar tjänsten. När en kund bokar tjänsten online och resursen är i bruk den tiden kommer inte tiden att visas. Du kan dubbel boka en resurs i kalendern men Timma kommer att varna dig om detta, när det sker. Du kan läsa mer om resurser här.

Varaktighet inkluderar den tid som tjänsten tar upp i din kalender ( varaktighet) samt tiden som det tar för kunden i salongen ( för kunden). Som ett exempel, om du erbjuder en tjänst som tar 45 minuter, men du behöver 15 minuter efter för att städa upp efter dig då skall du välja att varaktigheten är 60 minuter och 45 minuter för kunden. Notera! Varaktigheten för en tjänst kan aldrig vara mindre än varaktigheten för kunden.

Om du har en tjänst som erbjuder dig en chans att ta en paus från den kunden och betjäna en annan kund, då kan du lägga till verkningstid till den tjänsten. Denna funktion kan användas exempelvis när en hårfärg verkar. Om du lägger till verkningstid till en tjänst måste du också definiera när denna tid startar i fältet verkningstid börjar.

Syns inte verkningstiden? Du kan aktivera detta under Företag - Information - Inställningar för onlinebokning - Aktivera verkningstider.

Tilläggstjänster

Tilläggstjänster är tjänster som du kan erbjuda i samband med en annan tjänst. De kommer att synas när en kund har valt en tjänst i online bokningen, eller så kan du lägga till den själv för en kalenderbokning när du har valt en tjänst.

  1. Gå till Tjänster - Katalog - Tilläggstjänster och välj “Skapa ny tilläggstjänst.”

Notera! Tilläggstjänster läggs till i kategorier, så om du önskar att erbjuda samma tilläggstjänst till flera olika kategorier behöver du lägga till det för respektive kategori.

För att göra det enklare kan du använda dig av “Kopiera från äldre” om tilläggstjänsten redan finns i kontot.

Hur du ställer in tilläggstjänster

1. För att aktivera tilläggstjänst för alla användare. Gå till Tjänster - Katalog - välj Tilläggstjänster, klicka på den mittersta knappen till höger.

2. Aktivera på enstaka användare. Gå till Tjänster - Individuella inställningar, och välj den användare som du vill aktivera detta för. Därefter klickar du på tilläggstjänster. Markera alla dem tilläggstjänster du önskar att erbjuda och klicka sedan på spara. Upprepa detta steg för alla de användare som önskar att erbjuda tilläggstjänster.

Notera! Nuvarande tid och pris för tilläggstjänster kommer att vara densamma för alla användare.

Fick du svar på din fråga?