Alla samlingar
Onlinebokning och kalender
Skapa och skicka SMS bekräftelser
Skapa och skicka SMS bekräftelser

I denna artikel kommer vi att visa dig hur du skickar bokningsbekräftelse via SMS och hur du skapar mallar för detta.

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Nu kan du skicka bokningsbekräftelse via SMS till kunderna samt till användare av Timma Pro utöver den automatiska e-postbekräftelsen. Bokningsbekräftelse via SMS skickas direkt när en ny bokning har gjorts.

Du kan designa och skapa din egna mall eller använda redan skapade mallar för att se till att ingen bokning blir glömd!

SMS bekräftelser faktureras per SMS och kostar 0,80 kr per skickat meddelande. På så sätt betalar du endast för de meddelanden som du faktiskt har skickat ut.

Hur du skickar en bokningsbekräftelse till dina kunder

Du kan skicka bokningsbekräftelse via SMS till dina kunder utöver den automatiska e-postbekräftelsen. Bekräftelsen skickas när kunden har gjort en onlinebokning via Marknadsplatsen, salongens egna onlinebokning eller när du skapar en bokning manuellt i kalendern.

Gå till Mitt konto > Information > tilläggsinställningar > Bokningsbekräftelse via SMS till kund

Hur du skickar en bekräftelse till en användare av Timma Pro

Det är nu möjligt att skicka bokningsbekräftelse via SMS till användare av Timma Pro när de har fått en ny bokning via Marknadsplatsen eller salongens egna onlinebokning.

Gå till Mitt konto > Information > Inställningar för notifikationer

Markera rutan i SMS kolumnen och för “Ny bokning” och klicka på “Spara förändringar

Skapa din egna mall för bekräftelse via SMS

För att komma igång, se till att du är inloggad som en Administratör i Timma Pro.

På sidan för SMS inställningar kan du enkelt redigera och skapa mallar för bokningsbekräftelse, se antalet Timma Pro användare som använder sig av bekräftelse via SMS och välja vem som skall stå på fakturan för SMS:en. Mallen är den samma för alla användare som jobbar på samma salong.

Skapa och redigera bekräftelse via SMS

Gå till Företag > SMS Inställningar > Redigera mall

Skriv en hälsningsfras som är synlig ovanför bokningsinformation. Välj vilken bokningsinformation som skall synas och skriv några avslutande ord som du själv föredrar.

I förhandsgransknings fönstret kan du se hur SMS:et kommer att se hur och hur många tecken du har använt.

Ett SMS kan maximalt innehålla 160 tecken, utan några emojis. Det är möjligt att skapa och skicka meddelanden som innehåller mer än 160 tecken inklusive emojis, varje meddelande som innehåller mer än 160 tecken kommer att debiteras som ett separat SMS.

Notera! Om du önskar att använda en emoj (t.ex. 💜 ) i meddelandet, kommer maxantalet för antal tecken att vara 70 st istället för 160 på grund av emoji-kodning!

Bokningsinformation Villkor i ett nötskal 🥜

Starttid - Starttid för behandlingen (T.ex. 14.00). Detta är ömsesidigt uteslutande med start- och sluttid så du kan bara välja en av dessa.

Start och sluttid - Visar start och sluttiden för behandlingen (T.ex. 14.00-15.00)

Datum - Datum för behandlingen (T.ex. 27e Oktober 2021)

Tjänster - Tjänst eller tjänster som är bokade (T.ex. Klippning av hår, Manikyr)

Tilläggstjänster - Visar bokade tilläggstjänster (T.ex. Skalpmassage)

Pris - Pris för den bokade tjänsten (T.ex. 1000 kr)

Företagsnamn - Salongens namn

Adress - Salongens adress

Salongens telefonnummer - Telefonnummer till salongen

Utförarens namn - Namn på den person som kommer att utföra behandlingen

Utförarens telefonnummer - Telefonnummer till den användare av Timma Pro som bokningen gjordes till.

Avbokningslänk - Länk till avbokning av tjänsten online.

Fakturering av bekräftelser via SMS

Som standard är betalaren för SMS-fakturorna salongen. Du kan ändra betalaren för SMS fakturorna och avaktivera bekräftelse via SMS för individuella användare genom att ändra SMS inställningar.

Gå till Företag > SMS inställningar > Inställningar

Administratören i Timma Pro kan avaktivera eller aktivera bekräftelser via SMS för individuella användare. Administratören kan också ändra betalaren för SMS-bekräftelse fakturan. Som standard är det salongen som står för fakturan men administratören kan välja att betalaren också ska vara en enskild användare.

Skicka ett SMS till en kund om deras bokning har blivit flyttad eller raderad

När man flyttar eller raderar en bokning kan du nu välja att notifiera dina kunder via SMS. Efter att du har flyttat eller raderat en bokning väljer du bara “skicka SMS” i pop up rutan.

Du har också möjligheten att välja hur dessa meddelanden skall se ut genom att ändra mallen under Företag > SMS inställningar ( Se del 2 “Skapa bokningsbekräftelse via SMS “ för information om hur du gör).

Notera! Första gången du skickar denna typ av SMS behöver du aktivera funktionen och sedan välja vem som skall bli fakturerad. Detta kan göras via länken i pop up rutan, eller via Företag > SMS inställningar > Bokning flyttad SMS till kunder.


Grymt! Nu kommer dina kunder aldrig att missa en bokning igen! ✨

Fick du svar på din fråga?