Kundregister

Denna artikel förklarar kundregistret och dess funktioner.

Michelle Liljefors avatar
Skrivet av Michelle Liljefors
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Läs mer om hur man skapar och tar bort kundkort. Lär dig hur man sammanfogar dubbletter och mycket mer av vad Timma Pros sida Kunder har att erbjuda!

Innehåll


Kundregistret

Du hittar kundregistret under fliken Kunder. Här hittar du alla dina kunder och information om dem.

Sidan Kunder listar alla dina kunder och information om dem. Du kan också komma åt en lista över dina kunders e-postadresser här, under knappen Exportera, genom att välja Visa alla kund-e-postmeddelanden eller Visa kund-e-postmeddelanden med e-postmarknadsföringstillstånd. Dessa kan du kopiera och klistra in i ett annat program om du vill, eller ladda ner direkt som en csv-fil.

Importera ditt kundregister

Du kan ladda upp ditt kundregister med hjälp av knappen i det högra hörnet. När du laddat upp kundregistret kommer vårt team på kundsupporten att hantera registret (ta bort dubletter etc.) och lägga in det på ditt konto.

Notera! Kundregistret måste vara i formatet .csv eller xls.

Exportera ditt kundregister

Du kan ladda ned ditt kundregister med hjälp av knappen med dokument-ikonen till höger. Filen som laddas ned kommer att vara i .csv-format och inkluderar kundernas namn, e-post, telefonnummer, address, postnummer, inställningar för marknadsföring, datum då kundkortet skapades och ID-nummer. Notera att endast högre användarnivåer kan ladda ned kundregister.

Kundstatistik

Du kan sortera och filtrera ditt kundregister utifrån ett antal värden, såsom Försäljning, antal bokningar, nästa bokning etc. Du kan ladda ner denna filtrerade lista via exportknappen genom att välja Ladda ner filtrerat urval. För en mer djupgående titt på statistik kan du läsa igenom vår hjälpartikel för kundstatistik.


Skapa en ny kund

Skapa och lägg till en kund med +knappen. Ett fönster kommer då att öppnas där du kan fylla i kundens information. Notera att endast namn och Telefonnummer/E-post är obligatoriska fält för att skapa en ny kund.

Du kan även skapa en ny kund i samband med en bokning. Skriv då in namn och telefonnummer eller e-post i fälten för kundinformation. Om kunden inte redan finns registrerad i kundregistret kommer ett nytt kundkort att skapas.

Kunder läggs automatiskt in i kundregistret om de bokar en tid via onlineboknigen.

Kundkortet

Kundkortet är där du kan hitta all information du har om kunden. Du kommer åt detta kort antingen genom en bokning och klicka på informations-knappen, eller genom kunder-sidan, genom att söka på en kund (sök på Namn, telefonnummer eller E-postadress) . För att se ett kundkort, klicka på kundens namn i kundregistret eller på knappen till höger på raden där kundens namn står.

Kundinformation

Kundinformation är den delen av kundkortet där du finner all relevant information om kunden.

En del av kundinformationen (namn, telefon, e-post och kunduppgifter) syns alltid i bokningsinformationen när kunden ligger bokad i kalendern.

Så om du önskar att någon information gällande kunden ska vara permanent synlig i kalendern när du bokar in den , skriv in informationen i fältet kunduppgifter.

Försäljning visar det totala beloppet av köp gjorda av kunden.

Besök är antalet bokningar för kunden.

Generella noteringar kommer alltid att visas i kalendern när du öppnar bokningen för den kunden, så om det är något du vill alltid kunna se för den kunden kan du skriva det där.

No-shows är ett fält där du kan notera antalet gånger en kund bokat en tid utan att dyka upp på den avsatta tiden. Notera att detta inte är synligt direkt i kalendern, utan endast i kundkortet.

Stamkund låter dig para ihop en kund med en specifik Användare. Detta syns med en ikon i kalendern (ett hjärta), liksom i bokningsinfromationen och i kundkortet.

Procentuell rabatt applicerar automatiskt en procentuell rabatt på alla köp och behandlingar som kunden betalar för i kassan.

E-post och SMS-marknadsföringstillstånd ger dig möjlighet att kunna sortera bort de kunder som inte önskar att motta reklam.

Mer funktioner

Skriv SMS låter dig skicka ett direkt sms till kunden.

Överlämna data ger dig möjlighet att skriva ut eller skicka ett e-post av en kopia på all information som salongen har om en kund i kundkortet. Notera att det inkluderar alla noteringar i “ytterligare information” sam under “kunduppgifter”.

Ta bort en kund

Använd Ta bort förfrågan-knappen för att radera all data som kan kopplas till den aktuella kunden. Observera att på grund av att all data tas bort kommer det att ta minst 7 dagar, men det kan ta längre tid beroende på eventuella kommande bokningar. Om du av misstag markerar en kund för borttagning kan du använda knappen "Avbryt kundborttagning".

Sammanfoga kunder

Slå ihop med en annan kund gör att du kan bli av med dubbletter. En dubblett är när du har en kund flera gånger i ditt kundregister. Detta kan hända av flera anledningar, men den enklaste lösningen är att slå samman kunderna. Vid sammanslagning av en kund öppnar du kundkortet som har den kontaktinformation du vill behålla, eftersom de andra kortets kunduppgifter kommer att raderas.

Bokningshistorik

Till höger i kundkortet finner du all bokningshistorik som kan kopplas till kunden. Alla tidigare och kommande bokningar tillsammans med de anteckningar som gjorts under ytterligare information samlas här.

Högst upp på sidan finner du ett Sammandrag på kundens historik i siffror, det totala antalet bokningar samt (om du använder kassan i Timma Pro) summan kunden har spenderat på tjänster och produkter hos dig. Summan redovisas inkl. moms.

Vilken information om en bokning sparas i bokningshistoriken?

Följande information syns i bokningshistroiken i kundregistret:

  • När den bokade tiden är

  • Hur bokningen skapades (via telefon/manuellt av en Användare, Online via salongens onlinebokning, eller via Marknadsplatsen).

  • Användaren som blivit bokad (detta är framförallt bra att se vid kombobokningar när en kund har möjlighet att boka flera tjänster hos flera användare under ett bokningstillfälle)

  • Priset kunden betalade för bokningen, om bokningen har blivit markerad som betalt i systemet.

  • Ytterligare information som antecknats under bokningen.

I bokningshistoriken finns det en rad olika funktioner. Bland annat kan du:

  • Skicka bokningsinformation via e-post till kunden på nytt.

  • Skapa en bokning. Denna knapp öppnar upp ett fönster på samma sätt som i kalendern men där kunden redan är inlagd. Därifrån kan du enkelt välja tid, datum och tjänst för bokningen.

  • Skriv ut bokningsinformation. Här kan du skriva ut en lapp med bokningsinformation för kommande bokningar. Denna är optimerad att skrivas ut i en kvittoskrivare.

  • Öppna och se gamla kvitton genom att klicka på bokningen.

  • Överlämningsdata låter dig skriva ut eller mejla all information salongen har om kunden. Observera att detta även inkluderar ytterligare information du har skrivit om kunden, så det rekommenderas att du inte skriver något olämpligt här.

Tips!🚀

Om du inte kan hitta en bokning i bokningshistoriken, kan det vara så att det skapats en dubblett av kunden. Sök efter dubbletten med hjälp av namn, telefonnummer, e-postadress eller lokalisera bokningen i kalendern för att hitta kundkortet bokningen gjordes på. Därefter kan du sammanfoga kundkorten med hjälp av fältet i det övre högra hörnet i kundkortet.


✨Nu kan du allt du behöver veta om Kundregistret i Timma Pro!✨

Fick du svar på din fråga?