Innehåll
1. Snabbguide i hur du använder kalendern
2. Kalendern på djupet
a. Skapa en bokning
b. Knappar för bokningsinformation
c. Verkningstider
d. Kombobokning i kalendern
f. Betalning
g. Repetera händelser
h. Blockera tider
i. Ändra färger i kalendern
j. Bokningssymboler
3. Kalenderknappar
a. Historik
b. Kalenderinställningar
4. Dra-och-släpp listan
Snabbguide i hur du använder kalendern
De viktigaste delarna i kalendern är följande:
Skapa en bokning: Klicka i kalendern där du önskar att skapa en bokning (välj vilken tjänst du vill boka in i fönstret som dyker upp), eller dra och släpp en tjänst från Dra & släpplistan till vänster. Lägg in en kund, eller gå vidare genom att spara för att addera bokningen i kalendern.
Ändra en bokning: För att ändra bokad tjänst i din bokning, klicka på den aktuella bokningen och ändra Tjänst. För att byta tid på bokningen kan du antingen öppna bokningen och ändra tid, datum eller Användare. Du kan även flytta en bokning genom att dra den i kalendern och släppa den där du vill boka in den. Till sist kan du ävenn klicka på bokningen och använda Flytta-knappen för att flytta bokningen. Bokningen hamnar då högst upp i Dra & släpp-listan till höger. Gå till den aktuella dagen du vill flytta bokningen till och dra in den från toppen av Dra & släpp-listan till kalendern. Avsluta med att spara.
Ta emot en betalning: Öppna bokningen genom att klicka på den, välj Betalning och skriv in din PIN-kod för att öppna kassan. Om du ska ta emot en betalning som inte är kopplad till kalendern (ex. om en kund endast ska köpa en produkt) kan du öppna kassan direkt via kassa-knappen.
Kalendern
Skapa en bokning
Det finns flera sätt att skapa en bokning. Nedan visar vi en steg-för-steg-guide för dessa:
I kalendern, klicka på en tid, eller dra in en tjänst från Dra & släpp-listan och släpp den på den tiden du vill boka in.
2. Ett fönster med bokningsinformation kommer att öppnas. Säkerställ att datum, tid och tjänsten är korrekt. Om inte, kan du korrigera tid med hjälp av pilarna eller skriva in den rätta tiden med tangentbordet. För att veta mer om pilarna se sektionen nedan (Knappar för bokningsinformation).
3. Skriv namn/email/telefonnummer eller välj en befintlig kund från kundregistret.
4. För befintliga kunder kan du se den Senaste bokningen och öppna kundkortet med hjälp av i-knappen.
5. Om du vill ange någon ytterligare information i bokningen kan du lägga in detta i rutan Ytterligare information.
Knappar för bokningsinformation
I fönstret Bokningsinformation kan du göra följande:
1. Ändra datum och tid för din bokning
2. Ändra Tjänst(er) på en bokning
3. Lägga till eller ta bort tilläggstjänster
4. Ändra Användare
5. Välja en resurs
6. Lägga in en verkningstid på bokningen
7. Göra bokningen till en kombobokning
8. Upprepa bokningen
Kundinformation
För boka in en befintlig kund kan du antingen söka efter kundens kundkort genom att söka på kundens namn, telefonnummer eller e-post adress.
Notera! Om du vill lägga till en ny kund i ditt kundregister måste du lägga in ett namn samt ett telefonnummer, eller e-postadress för att kundkortet ska sparas. Kundkortet kommer inte att sparas om du endast anger ett namn.
Marknadsföring med e-post och SMS marknadsföringstillstånd avgör om kunden godkänner att salongen skickar ut marknadsföringsmeddelanden till kunden.
Genom att välja Stamkund markeras kunden som en stamkund till den person som står angiven som Användare i bokningen (en stamkund markeras med ett hjärta i bokningen i kalendern).
Verkningstider
Du kan ställa in verkningstider på en tjänst genom att använda Lägg till verkningstid- knappen. Detta skapar en lucka i bokingen där både du och dina kunder (via onlinebokningen) kan boka tjänster. Du kan välja när luckan ska starta och hur länge den ska pågå med Verkningstiden börjar (min) och Verkningstid (min) .
Om du alltid vill att en verkningstid ska aktiveras på en särskild tjänst, se vår hjälpartikel för Tjänster. (LÄNK)
Kombobokning
En kombobokning är en bokning som innehåller två eller flera tjänster. Dessa tjänster kan bokas i på en liksom flera olika användare.
Hur du aktiverar kombobokningar. Gå till Företag - Inställningar för onlinebokning och kryssa i rutan bredvid Tillåt kombobokningar i kalendern. Avsluta med att Spara förändringar.
För att skapa en kombobokning, börja med att skapa en bokning som vanligt. Klicka sedan på Kombobokning + knappen.
2. Du får nu en lista med dina samtliga tjänster. Välj den tjänst du vill lägga till i bokningen.
3. Efter att du valt ytterligare tjänst, behöver du välja vem som ska utföra den andra bokningen. Du kan skapa en kombobokning som omfattar en användare liksom flera.
4. För att ta bort eller ändra någon av de bokade tjänsterna, klicka på den bokning du vill korrigera med hjälp av knapparna under datumrutan. Ändra därefter datum, tid, eller tjänst som vanligt. För att ta bort en kombobokning, klicka på det röda X-et.
5. En kombobokning markeras i kalendern genom en enfärgad markering på bokningens högra sida. Om de olika tjänsterna har bokats på en och samma Användare kan du flytta bokningen i kalendern genom att dra och släppa. Om tjänsterna är bokade på två olika Användare måste tjänsterna flyttas separat. I bilden nedan kan du se hur en komboboking ser ut i kalendern om en Användare gör båda tjänsterna liksom när det är två olika Användare.
6. Standardinställningen för kombobokningar är att de bokade tjänsterna placeras i direkt anslutning till varrandra. Om du vill att det ska vara en liten paus mellan varje tjänst kan du skapa en lucka men hjälp av Lås-knappen.
Detta kommer att “låsa upp” kopplingen mellan de två tjänsterna och du kan nu korrigera tiden på bokningen i bokningsfönstret. Lås upp kopplingen på samtliga bokade tjänster i kombobokningen för att kunna flytta dem direkt i kalendern.
Kombobokningar som bokats på olika användare fungerar på samma sätt som en vanlig bokning i kalendern när du flyttar på den.
I bilden nedan ser du en upplåst kombobokning.
7. När man tar betalt för en kombobokning som utförts av flera olika användare, kommer respektive tjänst att kopplas till motsvarande Användare som utfört tjänsten. Se bilden nedan.
Betalning
Det finns två sätt att ta emot en betalning från kalendern.
Genom en bokning (öppna en bokning i kalendern och välj Betalning).
2. Genom kassan (Öppna kassan och välj Betalning eller Klient + betalning).
För mer information om Kassaregistret, läs artikeln om kassan i Timma Pro. (LÄNK)
Repeterande bokningar
Repetera bokning-knappen är användbar när du har en händelse i din kalender som alltid upprepas samma tid och dag. Exempelvis lunch.
För att upprepa en händelse/bokning, välj Repetera eller lägg till andra-knappen. Du kan där välja att repetera händelsen så många veckor du vill, välja vilka veckodagar händelsen ska upprepas, samt välja om händelsen även ska läggas in på andra användare.
Blockera tider
För att blockera tider i din kalender, lägg in en bokning på den tiden du önskar att blockera. Vi rekommenderar dig att använda tjänsten Personlig frånvaro från Egen tids kategorin eller skapa en egen tjänst inom den kategorin, då övriga tjänster från egentid kan påverka din arbetstidsstatistik.
Ändra färger i kalendern
Du kan ändra färgerna på bokningarna i kalendern antingen genom att ha olika färger för varje tjänst, eller att färgerna baseras på färgen du har ställt in som din egen under Mitt konto.
För att ha olika färger för varje tjänst, säkerställ att Färglägg behandlingar i kalendern är aktiverad.
Gå till Företag> Inställningar för onlinebokingen> och aktivera Färglägg behandlingar i kalendern.
Efter detta kan du välja färg för varje tjänst under Tjänster. Läs mer om tjänster här (länk).
2. För färger baserat på den färg du ställt in på Mitt konto kan du välja färg under:
Mitt konto > Ytterligare inställningar.
Bokingssymboler
Det finns ett antal symboler som kan visas i en bokning för att du enkelt ska få en överblick över bokningen.
Stjärna - Denna bokning har bokats online
Hjärta - Kunden är en stammis hos användaren
Säng - Denna bokning använder en resurs
Sedel - Denna bokning har betalats
Pilar - Denna bokning bokades in på “vem som helst”
Plustecken - Denna bokning har tilläggstjänster
Pratbubbla - Det finns ytterligare information
Prislapp - Denna bokning har bokats via marknadsplatsen
Kalenderknappar
Det finns ett antal knappar i kalenderns övre högra hörn som kan användas för ett flertal olika anledningar.
Lägg till / ta bort arbetsdag. Du kan välja dessa knappar för att lägga till timmar eller ta bort timmar under en specifik arbetsdag. Du kan även använda dessa för att öppna en ny arbetsdag i kalendern, liksom stänga en arbetsdag. Om du vill lägga till flera dagar, eller stänga flera dagar rekommenderar vi dig att istället ändra ditt schema genom att gå in på: Mitt konto > Arbetstider.
Kassor (Snabbkommando F6). Denna knapp öppnar ett nytt fönster där samtliga kassor kopplade till salongen syns. Här kan du öppna kassan och ta betalt, liksom registrera insättningar och uttag i kontantkassan.
Resurser. Använd denna knapp för att synliggöra en specifik resurs i kalendern.
Historik. Denna knapp ger dig möjlighet att se alla ändringar som har gjorts i kalendern. För att veta mer om historik, se nedan.
Personalliggare. Denna funktion ersätter en analog personalliggare (bok). Personal ska stämpla in vid ankomst och stämpla ut vid arbetsdagens slut.
Kalenderinställningar. Här kan du ställa in ett antal inställningar för att justera det visuella upplägget i kalendern. För att veta mer om kalenderinställningar, se nedan.
Historik
Med historik-knappen kan du se alla ändringar som gjorts i kalendern. Det finns ett antal filter som du kan använda för ett enklare hitta det du är ute efter.
Samtliga användare - använd detta filter om du endast vill se ändringar som skett i en användares kalender
Alla tidigare användare -Är samma sak som samtliga användare förutom att den även inkluderar borttagna användare.
Alla händelser - I denna lista kan du filtrera efter en särskild händelse. Dessa förklaras nedan:
Ändring av arbetstidens starttid- visar om starten av en arbetstid under en specifik dag har ändrats.
Ändring av arbetstidens sluttid - visar om starten av en arbetstid under en specifik dag har ändrats.
Bokning ändrad - visar om en bokning har flyttats. Notera! En bokning kan endast flyttas av salongen. Kunder kan inte ändra tid för sin bokning, endast avboka sina tider (givet att webbavbokning är aktiverat).
Bokning rensad- Visar om en bokning har blivit borttagen av salongen.
Kundens webbavbokning- Visar bokningar som har tagits bort av kunden.
Tips:
Du kan använda sökrutan i det vänstra hörnet för att söka efter en specifik kund eller användare
Välj att kolla på dag, vecka eller månad, och använd pilarna för att gå fram eller bakåt i tiden. Du kan även själv ställa in startdatum och slutdatum för perioden du är intresserad av.
Du kan sortera tabellen genom att klicka på rubrikerna högst upp (Ändringstid, Händelse, Användare, Kundnamn, Före ändringen, Efter ändringen). På så sätt kan du sortera i kronologisk, eller alfabetisk ordning.
Kalenderinställningar
I fönstret för kalenderinställningar kan du ändra följande inställningar:
Frekvens för tidluckornas synlighet
Du kan välja mellan 30, 20, 15 och 10 minutersintervall enligt bilderna nedan. För att ändra intervallet till mindre än 15 minuter måste du först ändra Intervall i minuter på Företag.
Gå till Företag> Inställningar för onlinebokning > Intervall i minuter.
Visa färger i dagsvyn
Här kan du välja om användarnas färger (som ställts in under Mitt konto) ska synas högst upp i kalendern på användarnas respektive namn (visa användarnas färger i kalendern) eller standardfärgen (visa standarsfärger i kalendern).
Ange kalenderns starttid
Denna inställning avgör vilken som är den första synliga tiden i kalendern.
Ange kalenderns sluttid
Denna inställning avgör vilken som är den sista synliga tiden i kalendern.
Notera! Om du har olika start och sluttider, ställ in start- resp. sluttiden att vara minst en timme innan och efter din längsta arbetsdag.
Ställ in mörkret i kalendernätet
Du kan välja denna inställning för att ändra mörkret, och kontrasten mellan dagarna i kalendern. Nedan kan du se tre olika alternativ från vänster till höger, Standard, Mörk och Hög kontrast.
Ytterligare kalenderinställningar
Visa helger i kalendern - bestämer om lördag och söndag ska synas i veckovy och månadsvy.
Markera öppettider - Bestämmer om kalendern ska visa en mörk eller ljus bakgrund under tider utanför arbetstider.
Aktivera upprepade reservationer - bestämmer om repetera-knappen ska synas när du lägger in en bokning i kalendern.
Visa överlappande reservationer intill varandra i kalendern- I den vänstra bilden nedan visas när överlappande bokningar visas intill varandra i kalendern.
Dra-och-släpp listan
Dra-och-släpp listan är listan med tjänster till höger om kalendern. Listan kan användas för snabb åtkomst till ens vanligaste behandlingar där man kan boka in en behandling genom att dra från listan och släppa den i kalendern.
Notera! När du drar en tjänst från Dra-och-släpp listan syns varaktigheten först enligt den inställda tiden i Katalogen, men när du placerat bokningen i kalendern kommer varaktigheten att anpassas efter användaren (givet att det är olika tider).
To change the quick menu select the Edit button in the top left next to the calendar. This will open the Quick Menu pictured below.
Note! The maximum number of services in the Quick Menu is 24, so you may have to remove a service if you wish to add another.
To add or remove a service from the menu - Click the checkbox. Blue checkmark indicates the service is shown in the menu. Remember to save your change with the save icon on the same row.
Drag & Drop name - Determines what name is shown in the menu. A maximum of 14 characters is allowed for this. Remember to save your change with the save icon on the same row.
Arrows - The arrows can be used to change the order services are shown in the Quick Menu. These changes are saved automatically.