Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarKassaregister
Timmas kassaregister
Timmas kassaregister

I denna artikel kommer du att lära dig hur du använder dig av Timmas kassa.

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än 2 år sedan

Timmas kassa är ett komplett kassasystem som enkelt kan synkroniseras med kalendern för snabb betalning, online betalning, presentkort, inventering och rapportering. Du kan också integrera det med en betalterminal för en sömlös upplevelse. I denna artikel kommer du att få lära dig de olika funktioner som finns i Timmas kassa.


Ta betalt från en kalenderbokning

Att ta betalt i Timmas kassa är lätt, följ bara dessa steg.

  1. Öppna den bokning som du skall ta betalt för i kalendern genom att klicka på den.


  2. Klicka på betalnings knappen i nedre högra hörnet i bokningsinformation.




  3. Om du behöver lägga till produkter eller tjänster till kvittot, skriv in produkten eller namnet på tjänsten i sökfältet och välj sedan rätt alternativ. Du kan också klicka på plus knappen om du behöver lägga till fler rader. Du kan också använda streckkodsskanner.

Som standard registreras tjänsterna som intäkter för den användare vars kalender har bokningen. Produkternas intäkter går till användaren som är markerad som ägare av produkten på sidan Produkter.

4. När du har lagt till alla produkter och tjänster till kvittot, kan du välja betalningsmetod. Välj den betalningsmetod som kunden önskar att använda sig av och klicka sedan på bekräfta betalning i det högra nedre hörnet.

Om din kund önskar att dela upp betalningen med två olika betalningsmetoder, väljer du först kontant som en betalningsmetod. Sedan skriver du in summan av kontanter i fältet för kontanter. Därefter kommer kassan att automatiskt räkna ut resterande av summan som kortbetalning.

5. Efter att betalningen är bekräftad, kan du antingen skicka kvittot till din kund via e-post eller skriva ut det. Notera att du behöver ha fyllt i kundens information för att kunna mejla kvittot.

Skicka kvitto via SMS

När en betalning är bekräftad, kan du välja att skicka kvittot till kunden via mejl eller SMS eller att skriva ut det. Mottagarens information hämtas från den ifyllda kundinformationen, men detta kan ändras innan man skickar kvittot.



Obs! SMS-kvitton har en kostnad per skickat SMS. Du kan läsa mer om SMS-fakturering här.

Om du skickar kvittot via SMS kommer det att skickas med en länk som kan användas för att öppna kvittot enligt bilden nedan.


Det finns möjlighet att addera information till ett kvitto. Innan du bekräftar betalningen klicka på “ Lägg till mer info på kvittot” knappen och skriv in ytterligare information som önskas.

Texten kommer då att dyka upp på kvittot:


Ta betalt i kassan

Kassan används vanligast genom en kalender bokning. Det finns däremot situationer där betalningen inte involverar en bokning utan till exempel att en kund kommer in och vill köpa en produkt eller ett presentkort.

  1. Klicka på kassa knappen ovanför kalendern.



  2. Välj klient + betalning om du vill lägga till kundens information på kvittot. Köpet registreras då på kundens historik. Efter att du har klickat på klient + betalning kan du lägga till information om kunden och sedan klicka på Betalning

Välj Betalning om du inte vill spara kundens information för köpet.

3. Addera produkter eller tjänster till kvittot, skriv in produktnamnet eller namnet på tjänsten i sökfältet och välj sedan rätt alternativ. Du kan också klicka på plus knappen om du behöver lägga till fler rader. Du kan även använda dig av en streckkodsscanner för att scanna produkterna.

4. Du kan sälja presentkort genom att klicka på presentkorts knappen. Du kan modifiera priset för presentkortet i fältet för pris. När presentkortet är använt, registreras intäkterna till en specifik användare genom att använda presentkort som betalningsmetod i Timmas kassa.

5. När du har lagt till alla produkter och tjänster till kvittot, kan du välja betalningsmetod. Välj den betalningsmetod som kunden önskar att använda sig av och klicka sedan på bekräfta betalning i det högra nedre hörnet.


Om din kund önskar att dela upp betalningen med två olika betalningsmetoder, väljer du först kontant som en betalningsmetod. Sedan skriver du in summan av kontanter i fältet för kontanter. Därefter kommer kassan att automatiskt räkna ut resterande av summan som kortbetalning.

6. Efter att betalningen är bekräftad, kan du skriva ut kvittot.

7. Vill du skicka kvittot till kunden via e-post, klicka på Information och skriv in kundens e-postadress.

8. Klicka på Spara och sedan gå tillbaka till Kvitto.

9. Du kan nu skicka kvittot till kunden via e-post.


Hur du gör en återbetalning

Ibland behöver man göra en återbetalning eller korrigera kvittot. Här är instruktionerna om hur man går tillväga.

  1. Om transaktionen har betalats via en kalender bokning, sök efter bokningen och klicka på den. Klicka sedan på Återbetala.



  2. Om transaktionen har blivit betalad utan en kalender bokning, gå till

    Rapporter -> Kassa.

  3. Öppna kvittot.



  4. Klicka på knappen Återbetala för att avbryta köpet och klicka därefter på ok för att bekräfta det.




  5. För att göra en ny betalning för samma kund, klicka på knappen “Ny betalning”. Om du önskar, kan du se originalkvittot genom att klicka pilarna ovanför kvittot.



    Notera att återbetalningen och nya betalningar kommer alltid att registreras samma dag som den är gjord. Äldre kvitton kan inte redigeras utan att göra en återbetalning först, och sedan skapa en ny betalning.


Uttag och insättning

Uttag och insättningar i din kassa fungerar direkt genom kalendern.

  1. Klicka på kassa knappen ovanför kalendern.


  2. Välj sedan korrekt kassa och välj Insättning eller Uttag.


  3. Välj användaren vid kassan och ange beloppet. Du kan också addera en beskrivning om transaktionen, som till exempel “Banköverföring”. Klicka sedan på Bekräfta Insättning/Uttag knappen.



  4. Systemet genererar ett kvitto för händelsen vilket kan skrivas ut som vanligt om det skulle önskas.


Hur du hittar en specifik betalning

Om en specifik betalning behöver återbetalas är det lättaste sättet att hitta på sidan Rapporter -> Kassa.

Du kan antingen filtrera på datum eller/och en användare för att finna betalningen. Eller så kan du hitta specifik betalning genom att använda dig av sökfältet och skriva in till exempel kvittonummer, kundens namn eller namn på tjänsten.


Nu är du klar och redo för att använda dig av Timmas kassa! 🤩

Fick du svar på din fråga?