Alla samlingar
Timma Marknadsplats (Timma.se & Timma-app)
Vad skall man göra om kunden inte dyker upp?
Vad skall man göra om kunden inte dyker upp?

I den här artikeln får du lära dig vad du ska göra om en kund inte dyker upp på sin bokade tid.

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Eventuell återbetalning och fakturering för outnyttjade tider måste alltid hanteras mellan salongen och kunden. Timma skickar ingen faktura eller driver in summan från kunden, om kunden inte kommer för bokad tid.

I dessa fall ska salongen alltid följa sina egna avbokningsregler.

Du kan uppdatera salongens avbokningspolicy under fliken Företag > Information > Avbokningsvillkor. Avbokningsvillkoren är synliga för kunderna i bekräftelsemailet.

Bokning som skall betalas på salongen

Om marknadsplats bokningen inte är betald i förskott och kunden inte kommer på utsatt tid måste bokningen tas bort från kalendern för att avbryta eventuell provision.

  1. Öppna bokningen

  2. Klicka på “Ta bort”. Systemet kommer att fråga efter en anledning till raderingen. Välj “Kunden dök aldrig upp” och eventuell provision faktureras inte.

Du kan skapa en faktura för den oanvända bokningen baserat på salongens avbokningsregler. Det är möjligt att skapa fakturan genom kalendervyn om du använder dig av kassan i Timma.

Hur du skapar en faktura:

  1. Klicka på kassa knappen ovanför kalendersidan till höger och välj “klient + betalning ”.

2. Sök efter kundens information fortsätt till kassan. Kundkortet sparas i Timma även om bokningen har tagits bort från kalendern. Observera! Vi rekommenderar inte att du gör fakturan direkt från Marknadsplats-bokningen eftersom du inte kan ge någon rabatt.

3. Sök efter rätt tjänst och redigera priset om du behöver baserat på din salongens egna avbokningsregler. Välj “Faktura” som betalmetod och välj sedan ett förfallodatum, referensnummer och ett valfritt meddelande. Klicka på “Bekräfta betalning” .

4. Skicka fakturan till kunden via e-post eller SMS.

Observera! Timma driver inte in obetalda fakturor. I en situation som denna rekommenderar vi att du kontaktar en inkassobyrå.

Förbetalda bokningar

Om en bokning har betalats i förskott via Marknadsplatsen eller salongens egen onlinebokning kan salongen återbetala hela summan, göra en partiell återbetalning eller inte återbetala alls.

Detta är baserat på salongens avbokningsregler. Om summan redan är inbetald till salongen och återbetalning sker, så minskar Timma automatiskt denna summa från nästa betalning till salongen.

  1. Öppna bokningen/kvittot från kalendervyn eller Rapporter > kassa.

  2. Klicka på “Återbetala”. Kredit kvittot visas i samma vy. Du kan välja att skicka kvittot till kunden via e-post eller SMS.

  3. Du kan ta bort bokningen från kalendern om du vill genom att klicka på Information > Ta bort. Observera att om man raderar en bokning görs inte en automatisk återbetalning!

Observera! Återbetalning bör ske under samma månad. Kontakta vår kundsupport om månaden redan har ändrats så att vi kan göra återbetalningen i efterhand.

Bokning betald med Timma kredit

Om en kund endast har delbetalat sin bokning med Timma-kredit kommer det att återbetalas för kunden automatiskt när bokningen tas bort från Kalendern.

  1. Öppna bokningen.

  2. Välj “Ta bort”. Systemet kommer att fråga efter en anledning till raderingen. Välj “Kunden dök aldrig upp”.

  3. Timma kredit kommer att returneras automatiskt för kunden.

Om bokningen har blivit betald helt med Timma-krediter, gör samma steg som med en förbetald bokning.

Kräv förskottsbetalning och andra inställningar för onlinebokning

Om det är vanligt att kunder inte dyker upp på sina bokade tider rekommenderar vi att du överväger obligatorisk förskottsbetalning på Marknadsplatsen samt på din salongens onlinebokning.

Kräv förskottsbetalning för bokningar via Marknadsplatsen under fliken Företag > Onlinebetalningar > Kräv betalning i förhand för bokningar från Marknadsplatsen.

För att aktivera förhandsbetalning via onlinebokningen går du till Företag > Onlinebetalningar > Erbjud dina kunder att förhandsbetala vid onlinebokning > Kräv förhandsbetalning vid Onlinebokning. Denna inställning kräver också ett kontrakt med tjänsteleverantören Stripe.

Om du misstänker att kunder gör bokningar med falsk information är det möjligt att fråga efter deras adress via salongens onlinebokning. Utöver det kan du kräva en klient verifiering via SMS.Med denna inställning kommer alla nya kunder att få en kod via SMS som de sedan måste ange i onlinebokning vyn för att slutföra bokningen. På så sätt kan vi säkerställa att telefonnumret inte är falskt. Dessa inställningar måste ställas in av Timma så kontakta vårt Customer Happiness Team om du vill aktivera dessa funktionerna.

Fick du svar på din fråga?