Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarNya uppdateringarUppdateringar
Inställningar för att förhindra uteblivna / No show kunder
Inställningar för att förhindra uteblivna / No show kunder

En efterlängtad funktion är äntligen tillgänglig!

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än 2 månader sedan

Timma har nyligen lanserat en ny funktion som heter no-show-skydd och några andra funktioner som hjälper till att förhindra falska bokningar eller uteblivna situationer, där en kund inte dyker upp på sin bokning.

Alla dessa funktioner kräver att Timma Pay-identifieringsprocessen har slutförts och förskottsbetalningar har aktiverats. Om du ännu inte har skapat ditt Adyen-konto eller slutfört identifieringsprocessen kan du starta processen genom att gå till Mer > Timma Pay > Starta installationen. Du kan läsa mer om detta här.


Aktivera skydd för no show bokningar

När du har skapat ett Adyen-konto måste du först aktivera förskottsbetalningarna. Gå till Företag > Information >Timma Pay.

Efter detta kan du aktivera skydd för "No-show prevention". Om utebliven-skyddet är aktiverat och kundens senaste bokning är markerad som "No show", kommer kunden att behöva betala för nästa bokning online vid bokningstillfället, både på Marknadsplatsen och online-bokningen.

Vi kommer automatiskt att uppdatera din integritetspolicy för att öppet informera dina kunder om att de kan behöva göra en förskottsbetalning. Du hittar din integritetspolicy under Företag > Kontrakt.

Förhandsbetalning för nya kunder

Med denna nya funktion är det möjligt att aktivera förskottsbetalning för alla nya kunder på Marknadsplatsen. Den här funktionen är inte tillgänglig för onlinebokningen, där förskottsbetalningar endast kan krävas från alla kunder.

Sätt upp förhandsbetalning för specifik kund

Det tredje alternativet låter dig aktivera förskottsbetalningen för en specifik kund (på Marknadsplatsen eller onlinebokningen) genom att markera det på deras kundkort. Gå till Kundsidan och hitta kunden. Öppna kundkortet och klicka på knappen Redigera.

Längst ner i inställningarna hittar du alternativet "Måste betala i förskott".

När denna inställning är aktiverad måste kunden betala i förskott vid bokning via Marknadsplatsen eller onlinebokningen.

Vi kommer automatiskt att uppdatera din integritetspolicy för att öppet informera dina kunder om att de kan behöva göra en förskottsbetalning. Du hittar din integritetspolicy under Företag > Kontrakt.

Notera! Alla funktioner kräver att Timma Pay-processen har slutförts och förskottsbetalningar har aktiverats.

Fick du svar på din fråga?