Kom igång
Om du redan har ett aktivt Timma Pay konto, kan du aktivera online betalningar genom att följa nedanstående information.
Om du inte har ett aktivt Timma Pay konto, så är det något som måste sättas upp först. Vänligen notera att du endast kan skapa konton för verksamheter endast du driver. För att kunna skapa ett konto, vänligen öppna upp Timma Pay sidan under fliken Mer.
Ditt företag skall vara förvalt här, men om det inte är det vänligen välj/markera ditt företag i rullgardinsmenyn. När du väl se dina företags detaljer, vänligen klicka på knappen “ Starta installation”.
Vänligen välj de funktioner du önskar att använda dig av. Om du skulle vilja använda dig av några funktioner lite senare så kan du aktivera det under fliken “Företag” eller fliken “Mitt konto”.
Du kommer att få förfrågan att acceptera vår betaltjänstleverantörs villkor, lista över begränsade produkter och tjänster och prissättning.
Efter att du har acceptera dessa så kommer du att behöva att fylla i preliminär information. Mycket av denna information har redan fyllts i automatiskt från den information du redan har angett i ditt Timma Pro konto. Vänligen se över dessa och välj sedan önskat utbetalningsschema.
Toppen! Vi kommer nu att se över den angivna informationen och du kommer att få ett mejl när du kan fortsätta identifieringsprocessen.
Identifieringsprocess
Identifieringsprocessen är ett obligatoriskt steg för att kunna aktivera online betalningar. Du kommer att behöva giltigt företagsbevis dokumentet kan man få via Bolagsverket och får vara max 1 år gammalt. Du kommer även behöva ett kontoutdrag, ett foto eller en utskrift som innehåller bankens namn, logotyp, kontoinnehavare och kontonummer. Sist men inte minst behöver du även bild på giltlig ID-handling så som pass, körkort eller ID-kort. Bild på fram och baksida kommer att behövas. Vi kommer att skicka dig ett mejl med instruktioner när du kan sätta igång med processen. Om du önskar att läsa mer om identifieringsprocessen kan du klicka in dig på denna artikel.
Hur du aktiverar betalningar i online bokningen
Du kan aktivera online betalningar i din online bokning genom att klicka på “Företags”-fliken eller under fliken “Mitt konto” beroende på vilken behörighet du har.
Hur du aktiverar försäljning av presentkort online
Du kan aktivera försäljning av presentkort online under “Företags”-fliken eller under fliken “Mitt konto” beroende på vilken behörighet din användare har.
Hur du aktiverar online betalningar på Marknadsplatsen
Online betalningar via Marknadsplatsen kommer att automatiskt ändras från vår gamla leverantör till vår nya den 1 november 2023. Om du redan har aktiverat online betalningar i ditt konto kommer det att börja gälla från och med 1 november. Om du inte har aktiverat online betalning på Marknadsplatsen så kan du fortsatt ta emot bokningar från Marknadsplatsen men kunderna kommer inte kunna förhandsbetala sina bokningar. För att aktivera förhandsbetalning på Marknadsplatsen, vänligen följ nedanstående steg under fliken Företag eller Mitt konto:
Vilka rapporter behöver jag för bokföringen?
Vi rekommenderar att du både laddar ner en rapport för din försäljning som t.ex. Sammanställd rapport och att du även laddar ner Timma Pay utbetalningsrapporten. Du kommer att behöva båda rapporterna för att kunna bokföra din försäljning korrekt. Skulle du ha några frågor eller fundering kring detta är du varmt välkommen att kontakta vår support på support@timma.se så kan vi hjälpa dig!
Hur fungerar utbetalningarna?
När du skapar ditt Timma Pay konto får du även välja hur ofta du vill få utbetalt från Timma Pay. Om du vill veta mer om hur utbetalningar fungerar, vänligen klicka in dig på följande artikel.