Alla samlingar
Timma Pay
Instruktioner för Timma Pay
Instruktioner för Timma Pay

Instruktioner för Timma Pay, en manual för att snabbt sätta upp din nya betalterminal

Michelle Liljefors avatar
Skrivet av Michelle Liljefors
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Instruktioner

Aktivera terminalen

Håll in strömknappen ett par sekunder. Om terminalen inte startar, vänligen ladda batteriet.

Ladda batteriet

Koppla in USB-C-kabeln. Koppla sladden till medföljande adapter och sedan koppla adapter i ett eluttag. Batteriet bör hålla minst en arbetsdag, men vi rekommenderar att strömkabeln är inkopplad i terminalen hela tiden.

Röd = Strömknapp

Grön = Laddningsport

Kvittoskrivare

Terminalen använder vanliga thermalrullar, storlek 57x37. För att mata in/byta papper följ instruktionerna nedan.

Det finns markeringar på vardera sida av terminalen. Håll in båda samtidigt och lyft upp. Mata in rullen enligt bilden nedan. Stäng sedan luckan.

Riv av överflödigt papper genom att dra det ifrån dig.

Ta emot betalningar

Styr terminalen direkt från Timma. Terminalen kan ta emot chip och kontaktlösa betalningar från Visa och Mastercard. Det finns även en avläsare för kort med magnetremsa, men vi rekommenderar INTE att ta emot betalningar på detta vis då det inte är lika säkert som de andra alternativen. Vid fall av bedrägeri eller en eventuell återkravstvist kan kostnaden komma att belasta ditt konto.

Återbetalning

Du kan göra återbetalningar via Timma Pro. Kortet behöver inte stoppas in i terminalen. Återbetalningar kan endast göras på hela köpbeloppet då Timma ännu inte stödjer återbetalning av en del av beloppet. Om du behöver göra en återbetalning på en del av beloppet, återbetala hela beloppet och skapa sedan en ny betalning med det reducerade priset.

Öppna kvittot och klicka “återbetala”

Du kommer få upp en ruta för att bekräfta återbetalningen. Tryck på OK för att återbetala hela summan.

Rapporter

Rapporter hittar du under fliken Rapporter i menyn på Timma Pro. Dagsavslut i Timma Pay kan exporteras därifrån (Timma Pay utbetalningsrapport). Då det kan ta lite tid att bearbeta transaktionerna uppdateras rapporterna endast en gång om dagen och de kan sakna data från föregående dags transaktioner. Det kan ta upp till 3-4 dagar för systemet att bearbeta samtliga transaktioner.

Utbetalningar/Dagsavslut

Utbetalningar/dagsavslut sker automatiskt varje vecka. Du kan välja att få dagliga utbetalningar eller varje tisdag och fredag, vänligen kontakta vår kundsupport så kan de hjälpa dig med att ändra detta. Varje utbetalning/dagsavslut kostar 2 sek och faktureras separat.

Inställningar

Lösenkoden för att ändra inställningar i terminalen finner du under fliken Timma Pay (Inställningskod). I menyn för inställningar kan du se produktinformation, ändra uppkopplingsalternativ och ändra ljusstyrkan på terminalens skärm.

Transaktioner

Lösenkoden till Transaktionsmenyn finner under fliken Timma Pay i Timma Pro. Under transaktionmenyn kan du se de senaste transaktionerna, statistik och dagsavslut.

Under Historik kan du se samtliga transaktioner som hanterats av terminalen.

Under Totalt kan du se summan av samtliga transaktioner.

Du kan skriva ut summan av samtliga transaktioner med “skriv ut”-knappen längst ned till höger. Du kan återställa summan av alla transaktioner genom att klicka på “Återställ” längst ned till vänster. Vänligen notera att en återställning inte kan ångras.

Felsökning

Hur ser man om terminalen är påslagen?

Det finns några sätt att kontrollera detta.

  • Använd “testa uppkoppling”-knappen under fliken Timma Pay.

  • Om strömkabeln till terminalen inte är inkopplad, tryck på strömknappen en gång. Skärmen bör då lysa upp. Om skärmen inte lyser upp, koppla in strömkabeln och låt terminalen ladda batteriet i några minuter. Efter detta bör du kunna starta terminalen genom att hålla in strömknappen i ett par sekunder.

  • Om strömkabeln är inkopplad i terminalen bör skärmen alltid lysa. Om skärmen inte lyser, håll in strömknappen i ett par sekunder.

Hur testar man uppkopplingen?

  • Använd “testa terminaluppkopplings”-knappen under fliken Timma Pay.

  • Säkerställ att terminalen har internetuppkoppling. Om du använder dig av WLAN för att förse din terminal med internet, behöver du verifiera uppkopplingen via en annan enhet.

Hur startar man om terminalen?

  • Håll in strömknappen på terminalen i ett par sekunder och tryck på “Restart”.

  • Om terminalen inte svarar och du vet att batteriet är laddat, håll in strömknappen i 45 sekunder. Detta bör starta om terminalen.

Hur laddar man batteriet?

Koppla in USB-C-kabeln i terminalen och koppla in strömadaptern i ett eluttag. Vänligen använd kabeln och adaptern som följde med terminalen i lådan. Du kan använda andra kablar och adaptrar, men de kanske inte laddar terminalen lika snabbt som de som medföljde terminalen. Strömknappen lyser rött när terminalen laddas och lyser grönt när batteriet är fulladdat.

Hur kan jag kontrollera om transaktionen har genomförts?

  • Använd “Senaste transaktionen”-knappen under fliken Timma Pay i Timma Pro. Du kommer då att presenteras med ett kassakvitto av den senaste transaktionen.

  • I terminalen, klicka på “Transaktioner” -> “Historik” i terminalen. Där kan du se en lista över de senaste genomförda transaktionerna.

  • Om Timma Pro har registrerat ett kvitto på köpet har transaktionen genomförts.

Om en transaktion har genomförts i terminalen men inte registrerats i Timma Pro gör följande:

  1. Öppna fliken Timma Pay och bocka i “​​Inaktivera integration till betalningsterminal”.

  2. Öppna bokningen och välj “Kort” som betalmetod. Nu kommer ett kvitto att skapas.

  3. Kontakta Timmas support och ange kvittonumret. Vi hjälper er att koppla kvittot till korresponderande transaktion i terminalen.

  4. Du kan inte återbetala transaktionen förens transaktionen har kopplats till det korresponderande kvittot.

Hur gör jag dagsavslut?

Varje dag klockan 04.00 genereras det automatiskt ett dagsavslut. Om du vill skriva ut dagsavslut varje dag, kan du göra det i terminalen.

Klicka på “Transaktioner” i terminalen och välj sedan “Totalt” i menyn. Skriv in din transaktionskod (transaktionskoden finner du under fliken Timma Pay i Timma Pro). Härifrån kan du se tidsintervall, lista över transaktioner och totalsumman. Klicka på den blåa “Skriv ut”-ikonen längst ned till höger för att skriva ut en rapport över totalsumman av transaktioner som gått genom terminalen. Om du klickar på “Reset”-ikonen längst ned till vänster, nollställer du totalsumman.

Hur får jag hjälp?

Vänligen kontakta vår support.

Finland

+358 45 6197 760

Sverige

+46 8 402 09 29

Norge

+47 22 12 00 19

Jag har råkat tappa terminalen i marken och nu fungerar den inte längre

Vänligen kontakta vår support så hjälper vi dig att få en ny terminal.

Varför har inte mina pengar utbetalats?

Utbetalningar sker en gång i veckan. Om du så önskar kan du begära att få dagliga utbetalningar. Vänligen notera att till varje utbetalning tillkommer en utbetalningskostnad på 2SEK.

Varför kan jag inte ta betalt?

För att ta emot betalningar, säkerställ följande:

  1. Du har Timma Pro och använder Timmas kassasystem.

  2. Du måste ha godkänt Adyen’s användarvillkor, fyllt i preliminära uppgifter och identifierat dig hos Adyen.

  3. Du har mottagit din betalterminal.

  4. Du har laddat terminalen, kopplat den till ett nätverk och kopplat den till ditt företag.

  5. Du har aktiverat terminalen från fliken Timma Pay i Timma Pro.

  6. Du har testat terminalens uppkoppling med hjälp av “Testa uppkoppling”-knappen under fliken Timma Pay.

Om du har genomfört samtliga steg ovan och“ Testa uppkoppling”-knappen är grön och du fortfarande inte kan ta emot betalningar, vänligen kontakta vår kundsupport.

Varför fungerar inte kundens kredit-/debit kort?

Timma Pay stödjer i dagsläget Visa (Debit och Kredit), Mastercard (Debit och Kredit). Om kunden anger fel PIN-kod, kommer terminalen att skicka ett error meddelande om detta. Detsamma sker om kunden inte har tillräckligt mycket pengar på kortet.

Vad händer om min betalning mottogs av fel person?

Om kunden fortfarande är närvarande, återbetala hela summan på transaktionen och gör en ny transaktion med rätt kassör. Om inte, skapa en internfaktura.

Fick du svar på din fråga?