Alla samlingar
Kassaregister
Försäljningsrapporter
Försäljningsrapporter

Sammanfattning av olika försäljningsrapporter som Timma erbjuder och hur man tyder dessa.

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan


Vart kan jag hitta rapporterna?

För bokförings syfte rekommenderar vi att man tar ut rapporter från fliken bokföring. Där listas intäkterna utifrån det organisationsnummer som finns på kvittona. Du kan välja ditt företag i det vänstra hörnet ovanför rapporterna. Nedanför det finns en lista med dagliga och månadsrapporter.

Rapporterna på den här sidan har inga uppdelningar av försäljningen baserat på användare. Om ett företag till exempel har tre anställda summeras intäkterna från alla tre i rapporterna. För att räkna provisioner rekommenderar vi att man använder sig av sidorna interna fakturor och löner. Du kan också ta ner sammandrags rapporter från fliken bokföring.När du klickar på valfri rapport kommer Timma att öppna ett popup-fönster med alternativ för att antingen öppna dokumentet till en ny flik (ikonen till vänster), ladda ner rapporten till din datorn (mellersta ikonen) eller skicka via mejl (ikonen till höger). Bilden nedan visar popup-fönstret.

Nästa del förklarar de olika rapporter som du kan finna under fliken Bokföring.


Försäljnings rapporter

Försäljningsrapporter är de viktigaste dokumenten som du bör skicka till din revisor. Timma har två olika rapporter: Utökad rapport och Sammanställd rapport. Sammanställd rapport kan också laddas ner från den dagliga sektionen från knappen Sammandrag.

Utökad rapport listar alla intäkter separat, vilket innebär att där listas varje tjänst och produkt som har sålts till kunder. Sammanställd rapport kombinerar samma tjänster och produkter och visar mängden av dem - till exempel att du har sålt 14 st klippningar för kort hår. Vanligtvis föredrar revisorerna att bara få sammanfattade rapporter.

Försäljnings rapporterna är indelade i fyra sektioner: tjänst- och produktförsäljning, kassasaldo, presentkort och fakturor. Tjänst- och produktförsäljning (se bild nedan) kombinerar produkt- och tjänsteförsäljning med undantag för de som har sålts via faktura.

Den sista tabellen i denna sektion sammanfattar försäljningen och visar de olika betalningsmetoderna.

Därefter finns en sektion för kassasaldo. Detta visar kassa saldot i början och slutet av denna period. Förändringen kan beräknas utifrån betalningarna med kontanter och från uttag och insättningar. Listan över insättningar och uttag är under början och slutet av kassa balansen.

Efter kontant sektionen finns en sektion för presentkort som inkluderar en lista av sålda och använda presentkort. Använda presentkort visar mängden av presentkort som har används av olika kassor ( om det finns fler än 1 i salongen). Om du säljer ett presentkort åt en salong (vanligtvis till salong ägarens företag) kan de också användas som betalningsmetod för andra företag. Denna tabell hjälper dig att räkna hur mycket ett företag ska skicka pengar till ett annat företag.

Sist men inte minst i försäljnings rapporten finns en lista över fakturor som skickats och betalats under perioden. Vi har separerat fakturor från övrig försäljning eftersom det kan användas antingen för att räkna skickade fakturor eller betalda fakturor som en del av de totala intäkterna. Den sista tabellen i rapporten visar värdet av öppna fakturor i början av perioden, värdet av nya fakturor under perioden, betalda och annullerade fakturor under perioden samt värdet av öppna fakturor i slutet av perioden.

Faktura saldot i tabellen är baserat på organisationsnummer och inte för användaren. Om du tar ut en rapport från bokföring kan du inte kontrollera faktura saldot för en specifik användare om personen använder sig av ett kassaregister som används av flera användare.


Rapport för avgifter

Rapport för avgifter inkluderar förskottsbetalningar från onlinebokningen och onlineförsäljning av presentkort. För att aktivera förskottsbetalning eller onlineförsäljning av presentkort behöver salongen skapa ett Stripe konto under fliken Företag och Onlinebetalningar. Rapporten inkluderar inte provisioner från Marknadsplatsen.

I den första tabellen finns en lista över onlinebokningar som kunder har betalat i förväg. Stripe kommer att distribuera och skicka pengarna från onlinebetalningar till salongens bankkonto inom 7 bankdagar från köpet. Timmas provision (3,5%) reduceras automatiskt från utbetalningen.

Den andra tabellen listar presentkort som säljs online. Den reducerade provisionen (6,5 %) skickas också direkt till salongens bankkonto. Med både förskottsbetalningar online och försäljning av presentkort online kan pengarna enbart skickas direkt till salongens bankkonto. Det är inte möjligt för Stripe att skicka pengar direkt till en hyrstols bankkonto även om bokningen gjordes i hennes/hans kalender.


Marknadsplats rapport

Marknadsplats rapport har information om Timma krediter.

Konsumenter kan använda sina Timma krediter för att betala en tjänst helt eller delvis i förväg när de bokar via Marknadsplatsen. Marknadsplats rapporten har först det totala beloppet av Timma-krediter som använts under tidsperioden och därefter uppdelning av krediter som använts per varje användare under det valda kassaregistret.


Övriga rapporter

Rapporten betalningsmetod och betalningsflöde anger de dagliga pengaflödet och är inte tänkt att vara ett redovisningsmaterial eftersom det inte ger någon information om moms. Rapporten hjälper till att spåra vad som har hänt och hur olika saldon har förändrats under en dag. Den består också av daglig försäljning per kategori, uppdelning av daglig betalningsmetod och uppdelning av kontant händelser.

X-rapporter och Z-rapporter är är obligatoriska skattekontroll rapporter i Sverige. De använder samma format som försäljningsrapporter förutom att tidsperioden kan ändras lite. Z-rapporten har försäljnings informationen mellan öppning och stängning av kassan. Den sparas automatiskt efter att kassan stängs. X-rapporten kan tas endast när kassan är öppen och den inkluderar de försäljningar som skapas efter att kassan öppnats.

Fick du svar på din fråga?