Hoppa till huvudinnehåll
Interna fakturor

Denna artikel visar dig hur du använder Interna fakturor-sidan i Timma Pro.

Michelle Liljefors avatar
Skrivet av Michelle Liljefors
Uppdaterad för mer än ett år sedan

Innehåll:

Du finner interna fakturor-sidan under Mer > Interna fakturor

Vad är Interna fakturor?

En internfaktura är en faktura mellan salongen och en annan användare som är ett bolag. Exempelvis en hyrstol. På interna fakturor-sidan kan du skapa återkommande månadsfakturor eller enstaka fakturor.

OBS! Detta betyder att du kan endast skapa en intern faktura om användaren har ett annat organisationsnummer än salongen men du kan inte fakturera mellan två användare.


Inställningar

Dessa inställningar är en del av interna fakturor och gör att du kan ställa in inställningar för kostnader som återkommer varje månad. Dessa är:

Provisionsgrundande tjänster sålda via Marknadsplatsen

Marknadsplatsprovision gäller för bokningar som gjorts via Marknadsplatsen Timma.se eller via mobilappen.

Arbetsprovision

Arbetsprovision tillämpas på tjänster där Användaren är angiven som säljare.

Försäljningsprovision

Försäljningsprovision kan antingen tillämpas på försäljning av produkter där Användaren är angiven som säljare, eller kassör. Observera att till skillnad från tjänster, är produktägaren alltid angiven som produktens säljare.

OBS! För samtliga provisions-inställningar kan du antingen bestämma om provisionen ska baseras på listpriset (priset angivet i kassan) eller ifall provisionen ska ta hänsyn till eventuella rabatter som kan ha tillkommit vid köptillfället.

Annan

Andra inställningar inkluderar hyra. När du ändrar denna kan du välja om kostnaden du lägger in ska vara inklusive eller exklusive moms.

Interna inköp kommer att automatiskt inkludera eventuella interna köp som Användaren gjort på salongen under den angivna tidsperioden.

Address

Under adress kan du skriva adressen till fakturamottagaren.


Skapa en faktura

Du skapar dina fakturor i den nedre sektionen av sidan kallad rapport. När du skapar en faktura är det förinställda valet alltid att utgå ifrån den första dagen av månaden till och med den sista dagen samma månad. Om du så önskar kan du själv bestämma tidsperioden för fakturan genom att klicka på kalender-knappen bredvid datumen.

Vanligtvis separeras händelserna i två separata fakturor. Den ena fakturan samlar alla poster som “Salongen betalar till användare (ex. provisioner), medan den andra samlar alla poster där “Användaren betalar till salongen” (ex. Interna inköp och hyra). Om du önskar att kombinera dessa till en faktura, klicka på knappen kombinerad faktura.

Ytterligare, kan du lägga in ytterligare poster i fakturan. Välj där om kostnaden ska betalas av Salongen eller om den ska betalas av Användaren.

När du är klar med att lägga in allt som ska stå med på fakturan, klicka på Skapa faktura. Välj ett referensnummer och välj vilken tidsperiod hyran avser (givet att du debiterar för hyra).

Fakturan sparas under Fakturor-fliken. Där kan du granska, skicka, ladda ned , markera som betald och annullera fakturan.

OBS! Interna fakturor inkluderas inte i dina kassarapporter på Rapporter-sidan och måste därför hanteras separat i bokföringen.

Fick du svar på din fråga?