Miten tarkistaa onko laite päällä?
Tarkista, että maksupääte on päällä.
Jos laite ei ole kiinni laturilla, paina virtanappia kerran. Näytön pitäisi herätä. Jos näyttö pysyy pimeänä, laita laite lataukseen hetkeksi ja paina virtanappia muutaman sekunnin ajan.
Jos laite on latauksessa, näytön pitäisi olla aina päällä. Jos näyttö ei ole päällä, paina virtanappia muutaman sekunnin ajan.
Mene kohtaan Lisää > Timma Pay. Timma näyttää automaattisesti yhteyden tilan, kun kyseinen sivu avataan.
Jos maksupääte on yhteydessä, se näyttää tältä:
Jos maksupäätteen yhteys ei ole muodostettuna, se näyttää punaista merkkiä ja virheilmoitusta:
Kun klikkaat "Vianmääritys" -painiketta, yhteystesti tehdään aina automaattisesti uudelleen.
Yhteystesti ei auttanut
Paina uudelleen "Vianmääritys" -painiketta Lisää > Timma Pay -sivulla.
Varmista verkkoyhteyden toimivuus ja että käyttämäsi langaton verkko toimii toisella laitteella normaalisti. Tarkista verkkoyhteys maksupäätteen Asetukset-valikosta. Löydät 4-numeroisen koodin Lisää > Timma Pay-sivulta.
Uudelleenkäynnistys
Jos yhteyttä ei näytä olevan, maksupääte ei reagoi mihinkään tai näyttö on pysähtynyt samaan näkymään, uudelleenkäynnistys auttaa suurimmassa osassa tapauksia.
Paina virtanappia muutaman sekunnin ajan ja valitse “Käynnistä uudelleen”
Jos maksupääte ei reagoi mitenkään ja tiedät siinä olevan akkua jäljellä, paina virtanappia pohjassa 45 sekunnin ajan. Maksupäätteen pitäisi käynnistyä uudelleen.
Miten laite ladataan?
Yhdistä USB-C kaapeli laitteen virtaliittimeen ja verkkovirta-adapteriin. Suosittelemme käyttämään laitteen mukana tulevia johtoja, sillä ne antavat tarpeeksi virtaa laitteen käyttöön. Voit myös käyttää muita johtoja, mutta emme voi luvata niiden lataavan maksupäätettä yhtä nopeasti. Emme suosittele latausta tietokoneen usb-portin kautta, sillä akku ei välttämättä lataudu tarpeeksi.
Laitteen vasemmasta sivusta löytyvä led-valo kertoo laitteen tilan. Valo on punainen silloin kun lataus on kesken ja vihreä silloin kun akku on täysi.
Miksi akku ei kestä?
Akun pitäisi kestää vähintään yhden työpäivän ajan, yleensä 1-2 päivää. Maksupäätteen akku on samantyyppinen kuin älypuhelimissa. Suosittelemme pitämään laitteen aina latauksessa, se on täysin turvallista.
Akun kestoon saattaa vaikuttaa myös liiketilan nettiyhteys. Jos laitteessa käytettävä verkko on huono, joutuu maksupääte koko ajan hakemaan yhteyttä, jolloin akun kulutus on myös suurempi. Kannattaa varmistaa omalta operaattorilta tai palveluntarjoajalta nettiyhteyden tila ja kokeilla parantaisiko jostain toisesta laitteesta jaettu netti tuota akunkestoa. Jos nettiyhteyttä jaetaan toisesta laitteesta, esim. puhelimesta, niin silloin kulutus saattaa olla myös suurempi samasta syystä.
Miten voin varmistaa menikö maksu läpi?
Mene kohtaan Lisää > Timma Pay ja klikkaa painiketta Lisätoiminnot > Viimeisin tapahtuma. Näet viimeisimmän tapahtuman kauppiaan kuitin.
Avaa Timma Pay -maksupäätteen “Maksut” > “Historia” -valikko suoraan maksupäätteeltä. Näet listalta edelliset maksutapahtumat. Valikon pääsykoodi löytyy Timma-Pay-sivulta.
Jos löydät kuitin Timma Prosta, maksu on mennyt läpi.
Jos näet maksupäätteeltä, että maksu on mennyt läpi, mutta siitä ei ole luotu Timmassa kuittia, noudata seuraavia ohjeita:
Avaa Timmassa Lisää > Timma Pay -sivu ja ota maksupääteintegraatio pois päältä Lisätoiminnot-painikkeen kautta.
Avaa varaus Timman kalenterissa ja luo uusi maksu. Valitse maksutavaksi korttimaksu. Tämä luo varauksesta kuitin.
Ota yhteys Timmaan asiakaspalveluun, jotta voimme korjata asian raporteille.
Jos tällainen tapahtuma pitää hyvittää, sitä ei voida tehdä ennen kuin tapahtuma on korjattu raportteihin.
Käy laittamassa maksupääteintegraatio uudelleen päälle kohdassa Lisää > Timma Pay.
Päivänpäätös
Erillistä päivänpäätöstä ei tarvitse tehdä. Käteiskassan laskemiseen ja korttimaksujen seuraamiseen suosittelemme avaamaan päiväkohtaisen raportin Timma Pron kautta. Raportit löytyvät kohdasta Tulot > Kirjanpito ja esim. "Maksutavat ja rahavirrat" sopivat tähän tarkoitukseen.
Jos kuitenkin haluat tulostaa päivän luvut laitteelta, se onnistuu avaamalla Timma Pay -maksupäätteen “Maksut” > “Luvut” -valikon. Tulosta ajanjakson luvut painamalla “Tulosta” nappia. Jos haluat nollata ajanjakson, paina “Nollaa” nappia. Tee tämä aina tässä järjestyksessä! Nollaa-toimintoa ei voi kumota.
Miten saada apua?
Ole yhteydessä Timman asiakaspalveluun, niin autamme sinua mielellämme.
Finland | +358 9 8567 6990 | |
Sweden | +46 8 402 09 29 | |
Norway | +47 22 12 00 19 |
Maksupääte ei toimi / Tiputin maksupäätteen ja se ei toimi
Jos maksupääte ei toimi, kokeile ensin seuraavia toimenpiteitä:
Laitteen uudelleenkäynnistys virtanapista laitteen kyljestä. Paina painiketta muutaman sekunnin ajan ja valitse "Käynnistä uudelleen".
Jos laite ei käynnisty, laita laite laturiin ja kokeile uudelleenkäynnistystä 15 min kuluttua. Älä lataa maksupäätettä tietokoneen kautta.
Tarkista maksupäätteen ja laitteesi verkkoyhteys.
Sulje Timman sovellus ja käynnistä se uudelleen. Jos käytät Timmaa tietokoneella, päivitä selain.
Jos Timma Pay ei edelleenkään toimi, irrota pääte virtajohdosta ja sen jälkeen irrota laitteen akku ja laita se takaisin paikalleen.
Jos olet pudottanut tai muuten vahingoittanut laitetta tai laite ei edelleenkään toimi, ota yhteyttä Timman asiakaspalveluun arkisin klo 9-17 . Tavoitat meidät puhelimitse numerosta +358 9 8567 6990 ja sähköpostitse osoitteesta info@timma.fi.
Lisää ohjeita löydät myös tästä artikkelista.
Miksi en ole saanut rahojani?
Tilitykset tehdään oletusarvoisesti kerran viikossa. Voit tarkistaa saamasi tilitykset Timma Pay tilitysraportilta. Jos haluat muuttaa tilitysväliäsi, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
Huomioithan, että pyhäpäivät ja pankkien väliset siirrot saattavat viivästyttää tilityksiä.
Miksi en voi vastaanottaa maksuja?
Jotta voit ottaa maksuja vastaan, tulee seuraavat kohdat olla suoritettuna:
Sinulla pitää olla Timman kassa käytössä.
Olet hyväksynyt palvelun käyttöehdot ja toimittanut tunnistustiedot maksuvälittäjälle.
Olet vastaanottanut maksupäätteen.
Olet käynnistänyt maksupäätteen, yhdistänyt sen verkkoon ja vahvistanut toimipisteesi.
Olet aktivoinut maksupäätteen Timma Pay -sivulta.
Olet varmistanut maksupäätteen yhteyden Timma Pay -sivulta.
Jos liikkeessä on useampi maksupääte käytössä, varmista tulonsaaja ennen kuin jatkat eteenpäin. Muuten tulo voi mennä väärälle käyttäjälle.
Jos olet suorittanut kaikki ylläolevat kohdat ja et voi silti vastaanottaa maksuja, ota yhteyttä Timman asiakaspalveluun.
Miksi asiakkaan kortti ei toimi?
Timma Pay tukee tällä hetkellä Visa (Debit Credit) ja MasterCard (Debit Credit) -kortteja.
Jos asiakas syöttää väärän PIN-koodin, maksupääte kertoo tämän. Jos kortilla ei ole tarpeeksi katetta, maksupääte kertoo myös sen.
Mitä tehdä, jos maksu on mennyt väärälle käyttäjälle?
Jos asiakas on vielä paikalla, tee hyvitys ja ota maksu uudestaan. Jos asiakas ei ole enää paikalla, luo sisäinen lasku toiselle käyttäjälle tai sopikaa muulla tavoin tilitysten siirrosta.