Laitteen käyttö
Laitteen käynnistäminen
Paina virtanappia muutaman sekunnin ajan. Jos laite ei käynnisty, laita se laturiin. Virtanapin löydät laitteen vasemmasta kyljestä.
Laitteen lataaminen
Liitä laitteen mukana tullut USB-C kaapeli laitteen latausliittimeen (kuva). Liitä kaapeli verkkovirta-adapteriin ja kiinnitä adapteri verkkovirtaan. Emme suosittele latausta tietokoneen usb-portin kautta, sillä akku ei välttämättä lataudu tarpeeksi.
Akun pitäisi kestää vähintään yhden työpäivän ajan, mutta suosittelemme pitämään laitteen aina latauksessa.
Punainen = Virtanappi
Vihreä = Latausliitin
Kuittitulostin
Kuittitulostin käyttää lämpöpaperia. Rullan maksimikoko on 57x37 mm.
Voit ostaa myös pienempiä rullia, jälkimmäinen luku (37) tarkoittaa halkaisijaa.
Tyypillisiä kuittirullia ovat esim. 57x35 mm tai 57x33 mm, jos niitä on helpompi löytää.
Metrimäärä kuittirullalla on yleensä 13-15 metriä.
Maksupäätteen mukana toimitetaan kolme kuittirullaa. Kuittirullia voi ostaa lisää esimerkiksi kirjakaupoista tai kuittirullia myyvistä verkkokaupoista.
Ohjeet rullan vaihtamiseksi:
Laitteen molemmilla sivuilla on kohdat (kolme “viivaa”), joita puristamalla käsin ja vetämällä kevyesti ylöspäin paperirullan luukku aukeaa.
Syötä rulla päätteeseen seuraavan kuvan mukaisesti eli paperin suunta on itsestä pois päin. Sulje luukku.
Jos tulostat kuitin ja paperissa ei näy mitään, kuittirulla on todennäköisesti väärinpäin. Kokeile kääntää kuittirulla toisinpäin.
Katkaise kuitti vetämällä sitä ylöspäin viistosti oikealle.
Maksujen vastaanotto
Maksupäätettä hallinnoidaan suoraan Timma Pro:sta. Kun olet aktivoinut Timma Pay -maksupäätteen ja maksutavaksi on kassalla valittu kortti, siirtyy korttimaksu automaattisesti maksupäätteelle kun valitset "Vahvista maksu".
Asiakas voi käyttää joko lähimaksua tai sirukortin lukijaa. Maksutapoina voi käyttää yleisimpiä maksukortteja (Visa/MasterCard). Lähimaksun kautta toimii myös Apple Pay ja Google Pay.
Hyvitykset
Jos sinun täytyy tehdä asiakkaalle hyvitys korttimaksusta, hyvitykset tehdään suoraan Timma Pro:n kassan kautta. Asiakkaan ei tarvitse syöttää korttia hyvityksen aikana maksupäätteeseen, vaan raha palautuu asiakkaan käyttämälle kortille automaattisesti. Timma Pro ei vielä tue osittaisia hyvityksiä, joten jos hyvitys pitää tehdä osittaisena, hyvitä alkuperäinen summa kokonaisuudessaan ja luo uusi maksu korjatulla summalla.
Hyvitykset tehdään seuraavalla tavalla:
Avaa kuittinäkymä ja paina “Tee hyvitys”
Tämän jälkeen aukeaa vahvistusikkuna.
Painamalla "OK" hyvität maksun ja hyvistykuitti muodostuu myös automaattisesti, jonka voi lähettää asiakkaalle sähköpostitse tai tekstiviestinä.
HUOM! Korttimaksun hyvittäminen tekee hyvityksen automaattisesti, jolloin raha palautuu suoraa asiakkaan kortille. Osahyvitysten suhteen emme suosittele tekemään hyvityksiä silloin, jos asiakas ei ole enää liikkeessä, koska maksua ei voida veloittaa asiakkaan kortilta jälkikäteen ilman uutta maksutapahtumaa.
Jos sinun tarvitsee tehdä kuitin korjaus tai hyvityskuitti ilman, että raha palautuu takaisin asiakkaalle, löydät siihen ohjeet täältä.
Raportit
Raportteja pääset tarkastelemaan Tulot > Kirjanpito -sivulta.
Timma Pay:hin liittyviä raportteja on kaksi - Timma Pay tilitysraportti sekä Laajennettu / Tiivistetty raportti.
Timma Pay tilitysraportista näet mitä maksuja olet saanut missäkin tilityksessä sekä tilityksistä vähennetyt provisiot. Maksujen käsittelyssä voi kestää muutama päivä, joten raportti ei kerro aina reaaliaikaista tilannetta. Raportin yläosassa kerrotaan, jos raportti on vielä kesken.
Kirjanpitotarkoituksiin oikea raportti on aina Laajennettu raportti / Tiivistetty raportti. Raportti näyttää alv-erittelyn korttimaksuille sekä muille maksutavoille. Timma Pay tilitysraportti ei sisällä alv-erittelyä, joten se on lähinnä tarkoitettu seurantaan ja tarkasteluun.
Tilitykset
Tilitysvaihtoehdot ovat:
kerran viikossa (maanantaisin)
kaksi kertaa viikossa (tiistaisin ja perjantaisin)
päivittäin (5 kertaa viikossa, maanantai - perjantai välillä)
Tilitykset tehdään oletusarvoisesti kerran viikossa. Tilitysväliä voi vaihtaa olemalla yhteydessä Timman asiakaspalveluun.
Jokainen tilitys maksaa 0,20€. Tilitykset tehdään automaattisesti maksunvälittäjän Adyenin puolelta eli Timma ei tee tilityksiä.
Tilityksissä on aina muutaman päivän viive riippuen valitusta tilitysvälistä sekä pankeista. Lue lisää tilityksistä täältä.
Asetukset
Timma Payn Asetukset-valikosta voit muuttaa maksupäätteen asetuksia. Näytön kirkkautta (Display) voi säätää ilman pääsykoodia, mutta kaikki muut valikot vaativat salasanan. Löydät 4-numeroisen koodin Timma Pron Lisää > Timma Pay-sivulta.
Laitteen tietojen alta (Device info) näet perustiedot laitteesta. Verkon alta (Network) voit vaihtaa mihin langattomaan verkkoon laite on yhteydessä.
Maksut
Maksut-valikosta (Transactions) voit tarkastella kaikkia laitteen kautta menneitä maksuja. Maksut-valikon tiedot on suojattu pääsykoodilla, jonka löydät Timma Pron Lisää > Timma Pay-sivulta.
Historia-valikosta (History) näet listan kaikista maksutapahtumista, jota laitteen kautta on mennyt.
Luvut-valikosta (Totals) voit tarkastella tietyn ajanjakson lukuja.
Voit tulostaa ajanjakson luvut painamalla sinistä “Tulosta” -nappia oikeasta alareunasta. Jos haluat nollata ajanjakson, paina valkoisella pohjalla olevaa nuolen kuvaa eli “Nollaa” -nappia vasemmasta alareunasta.
Ota huomioon, että nollausta ei voi kumota!