Asiakasrekisteri

Tämän artikkelin avulla opit kaiken asiakasrekisteristä ja sen eri toiminnoista.

Jessica avatar
Tekijä: Jessica
Päivitetty yli viikko sitten

Asiakasrekisterin löydät Asiakkaat -välilehdeltä. Täältä näet kaikki asiakkaat, jotka ovat käyneet salongissasi, heidän yhteystietonsa sekä lisätietoa käynneistä.


Asiakasrekisteri

Asiakkaat -sivun alta löydät kaikki asiakkaidesi yhteystiedot ja käyntihistorian sekä voit rajata hakutulokset käyttämällä suodattimia ja sarakkeita. Pääkäyttäjän on myös mahdollista tuoda Timmaan olemassa oleva asiakasrekisteri tai ladata sellainen Timmasta.

Asiakasrekisterin tuominen Timmaan

Voit tuoda olemassa olevan asiakasrekisterin Timmaan klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa “Tuo” -painiketta. Kun asiakasrekisteri on ladattu, asiakaspalvelumme käsittelee sen ja siirtää tiedot Timmaan. Mahdolliset kaksoiskappaleet poistetaan rekisteristä samalla.

Huom! Asiakasrekisterin tulee olla yhteensopiva laskentataulukon kanssa (.csv tai .xls).

Asiakasrekisterin lataaminen Timmasta

Voit ladata asiakasrekisterin Timmasta klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa "Lataa" -painiketta. Tiedosto on .csv -muotoinen ja sisältää seuraavat tiedot asiakkaasta: nimi, puhelinnumero, osoite, postinumero, lisätiedot, markkinointiluvat, perustamisajankohta ja ID. Ainoastaan pääkäyttäjät voivat ladata koko asiakasrekisterin itselleen. Käyttäjät voivat ladata omat kanta-asiakkaansa.


Asiakaskortti

Asiakaskortilta löytyvät kaikki tiedot, mitä asiakkaasta on kerätty. Voit avata asiakaskortin joko suoraan kalenterivarauksen info-painikkeesta tai Asiakkaat-välilehdeltä hakemalla asiakkaan nimen. Asiakaskortin saat avattua klikkaamalla riviä tai oikeassa laidassa olevasta "Näytä" -painikkeesta.

Uuden asiakkaan lisääminen

Voit lisätä asiakkaan oikean yläkulman painikkeesta Lisää uusi asiakas. Tästä aukeaa näkymä uuteen ikkunaan, johon tulee täyttää asiakkaan tiedot. Nimi, puhelinnumero ja/tai sähköposti ovat pakollisia tietoja.

Alennusprosentti -kohtaan voit asettaa alennuksen asiakaskohtaisesti. Alennus annetaan automaattisesti tuotteista ja palveluista, kun asiakas viedään kassalle.

Kenen kanta-asiakas -kohtaan voidaan valita se käyttäjä, kenen kanta-asiakas on kyseessä. Kalenterissa kanta-asiakas näkyy sydän-symbolilla.

Markkinointiluvat näyttää onko asiakas antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Tämä mahdollistaa sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumeroiden suodattamisen Markkinointi -osiossa, jos haluat lähettää markkinointiviestejä sellaisille asiakkaille, jotka ovat hyväksyneet molemmat, vain toisen tai eivät kumpaakaan.

Asiakkaan tiedot

Avatessasi asiakaskortin näet asiakkaan tiedot ja varaukset. Tästä kohdasta näet kaiken tarpeellisen tiedon asiakkaasta sekä asiakkaan käyntihistorian.

Asiakkaan tulee antaa nimen lisäksi ainakin puhelinnumero tai sähköpostiosoite, jotta hänen tietonsa voidaan tallentaa asiakasrekisteriin. Kun asiakas tekee varauksen nettiajanvarauksen kautta, nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite ovat pakollisia täyttää.

Klikkaa Muokkaa- tai Muokkaa asiakkaan tietoja -painiketta, jos haluat muuttaa tai lisätä asiakaskortin tietoja.

💡 Huom! Omaan nettiajanvaraukseesi voidaan halutessasi asettaa osoitekenttä pakolliseksi. Asiakaspalvelumme auttaa tässä mielellään.

Asiakaskortin yhteenveto näyttää euromääräisen erittelyn asiakkaan ostamista palveluista ja tuotteista. Näet myös kuinka monta käyntiä asiakkaalla on yhteensä, sekä kuinka moni varaus on peruutettu. Ei saapunut paikalle näyttää asiakkaan käynnit, jos hän ei ole saapunut paikalle. Tämä tulee merkitä asiakkaan varaukseen.

Lisätoiminnot

Lisätoiminnot-painikkeen alta löydät seuraavanlaisia toimintoja:

Lisää varaus -kohdasta voidaan lisätä asiakkaalle uusi varaus asiakaskortin kautta.

Kirjoita tekstiviesti -kohdasta voi lähettää asiakkaalle vapaamuotoisen tekstiviestin. Tekstiviestin hinta on 0,08€ / kpl (160 merkkiä).

Yhdistä toiseen asiakkaaseen mahdollistaa asiakaskorttien yhdistämisen, jos niitä on luotu vahingossa tuplana tai asiakas on tehnyt varauksia eri tiedoilla. Suosittelemme yhdistämään asiakaskortit toisiinsa poistamisen sijaan. Näin kaikki asiakashistoria voidaan säilyttää, kun taas asiakaskortin poistaminen poistaa myös menneet varaukset. Asiakaskortin voi yhdistää toiseen hakemalla asiakkaan nimen ja avaamalla sen asiakaskortin mikä halutaan säilyttää ja sen jälkeen yhdistää tiedot.

Luovuta tiedot mahdollistaa kaikkien asiakkaasta kerättyjen tietojen tulostamisen tai luovuttamisen sähköpostitse. Huomioi, että tämä koskee myös varauksen lisätiedot/erikoistoiveet -kohtaan kirjattuja asioita, joten tähän kohtaan emme suosittele kirjaamaan mitään arkaluontoista tai asiatonta.

Poistopyyntö -painikkeesta voidaan poistaa kaikki asiakkaasta kerätyt tiedot. Tietojen poistaminen tapahtuu jokaisen asiakkaan kohdalla manuaalisesti ja tämän vuoksi poistaminen tapahtuu 30 päivän kuluessa. Jos teet poistopyynnön vahingossa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme poistopyynnön peruuttamiseksi.

Tulosta tulevat varaukset voidaan tulostaa tulevat käynnit. Tämä ominaisuus sopii hyvin kuittitulostimille.

Asiakashistoria

Näet asiakkaan varaushistorian asiakaskortin oikealla puolella. Tässä näkyvät kaikki menneet ja tulevat varaukset sekä lisätiedot varauksista, jos sellaisia on.

Mitä asiakashistoriasta voidaan nähdä

Yksittäinen varaus näyttää seuraavat mahdolliset tiedot:

  • Varauksen ajankohdan

  • Miten varaus on tehty (Puhelimitse/paikanpäällä, Nettiajanvarauksesta, Markkinapaikalta)

  • Kenen käyttäjän varaus on ollut

  • Palvelun summa, jos palvelu on maksettu etukäteen

  • Palvelun yhteydessä ostetut tuotteet

  • Kalenterivarauksen lisätiedot/erityistoiveet

💡 Vinkki!

Jos et löydä varausta asiakashistoriasta, on mahdollista että asiakkaalla on useita asiakaskortteja. Ei hätää, asiakaskortit voidaan yhdistää toisiinsa helposti! Aloita hakemalla asiakkaan nimi ja avaamalla se asiakaskortti, mikä halutaan säilyttää. Tämän jälkeen mene kohtaan Lisätoiminnot > Yhdistä toiseen asiakkaaseen > Etsi asiakaskortti, minkä haluat yhdistää.


Varauksen tiedot

Varauksella näkyvät Asiakkaan tiedoista nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja lisätiedot kyseiseen varaukseen liittyen. Oikeasta yläkulmasta nähdään asiakkaan viimeisin käynti ja klikkaamalla info-painiketta pääsee suoraan asiakkaan asiakaskortille.

Jos kalenterivaraukseen lisätään asiakkaan yhteystiedot, järjestelmä luo uuden asiakaskortin, jos asiakasta ei löydy näillä tiedoilla vielä asiakasrekistereistä.

Asiakkaan tiedot tallentuvat myös asiakasrekisteriin silloin, kun asiakas tekee nettiajanvarauksen kautta varauksen. Huom! Pelkkä nimi ei luo vielä asiakaskorttia.

Lisätiedot/Erityistoiveet -tekstikenttä näytetään aina jokaisen kalenterivarauksen yhteydessä. Voit kirjata tähän sellaisia tietoja, joita olisi hyvä nähdä liittyen kyseiseen käyntiin. Tässä näkyvät myös asiakkaiden itsensä kirjoittamat lisätiedot nettiajanvarauksen yhteydessä.

Email- ja tekstiviestimarkkinointilupa näyttää onko asiakas antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Tämä mahdollistaa sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumeroiden suodattamisen Markkinointi -osiossa, jos haluat lähettää markkinointiviestejä sellaisille asiakkaille, jotka ovat hyväksyneet molemmat, vain toisen tai eivät kumpaakaan.

Kanta-asiakas -kohdassa voit merkitä asiakkaan vakioasiakkaaksi tietylle käyttäjälle. Käyttäjän kalenterinäkymässä kanta-asiakkaan symboli on sydän.

Ei saapunut paikalle -kohdassa voit kirjata ylös, jos asiakas ei ole saapunut paikalle varaamaansa palveluun.

Lähetä tekstiviesti -kohdasta voi lähettää asiakkaalle vapaamuotoisen tekstiviestin. Tekstiviestin hinta on 0,08€ / kpl (160 merkkiä).


Hienoa! Nyt tiedät kaiken tarvittavat Asiakkaat-sivun toiminnoista. 💯👏

Vastasiko tämä kysymykseesi?