Palvelulista
Palvelulistassa voit hallita salongin palveluita, jotka ovat käytettävissä kalenterissa sekä ovat varattavissa asiakkaille. Palvelut tulee olla lisättynä Palvelulistaan ennen kuin palvelut voidaan valita käyttäjälle. Palvelulistaa pääset tarkastelemaan Palvelut-sivulta.
Lisää ja poista palveluita
Voit lisätä palvelun sopivaan kategoriaan valitsemalla joko valmiiksi nimetyn palvelun tai painamalla “luo uusi palvelu” -painiketta. Valmiiksi nimetyillä palveluilla on myös valmis palvelukuvaus, mutta nimeä ja kuvausta voi halutessaan muuttaa vastaamaan omaa palvelua paremmin.
Jos sopivaa valmiiksi nimettyä palvelukategoriaa ei löydy, voit nimetä Palvelulistan alaosiosta löytyviä “Muu oma kategoria” -kategorioita omia palvelukokonaisuuksiasi vastaaviksi.
Jos palvelu halutaan poistaa koko salongin Palvelulistasta, tulee klikata laatikko pois päältä ja vahvistaa valinta.
Muokkaa palvelun tietoja
Muuta palvelun tietoja painamalla Muokkaus-painiketta. Sama ikkuna avautuu myös uutta palvelua lisättäessä.
Palvelun nimi näkyy niin kalenterissa kuin asiakkaille nettiajanvarauksessa.
Jos nettiajanvaraukseen on aktivoituna useita kieliä, tulee kaikkiin kielivalintoihin asettaa palvelulle nimi ennen tallentamista.
Palvelun kuvaus on lyhyt kuvaus palveluun sisältyvistä asioista.
Muut Palvelun muokkaamisen selitteet:
Muokkaa Alv-kantaa, jos tietyllä palvelulla on eri arvonlisävero kuin normaalisti.
Oletushinta on hinta, joka näkyy yrityksen palvelulistassa sekä nettiajanvarauksessa asiakkaalle ennen käyttäjän ja ajan valintaa. Käyttäjillä voi olla eri hintoja palveluille. Ne määritetään erikseen Käyttäjän palveluissa.
Oletuskesto on aika, jonka palvelu varaa kalenteristasi. Oletuskesto voi olla pidempi kuin oletuskesto asiakkaalle, mutta ei koskaan lyhyempi. Asiakkaasi näkee vain oletuskeston asiakkaalle ei palvleulle määriteltävää oletuskestoa.
Oletuskesto asiakkaalle on palvelun aika, joka näytetään asiakkaalle varauksen yhteydessä.
Palvelun näkyvyys -ominaisuutta voidaan käyttää, jos haluat piilottaa palvelun nettiajanvarauksesta.
Käyttäjäkohtaiset asetukset: Kun vaihdat palvelun hintaa, ole tarkkana kenelle kaikille nämä asetukset halutaan tallentaa! Jos valitaan vahingossa vaihtoehto "älä muuta käyttäjäkohtaisia hintoja ja kestoja", niin silloin tiedot tallentuvat vain palvelulistaan ja käyttäjän palveluihin saattaa jäädä vanha hinta. Suosittelemme käyttämään kahta keskimmäistä painiketta riippuen siitä, mitä tietoja halutaan tallentaa.
Jos salongin kaikilla käyttäjillä on eri palveluhinnat tai -kestot, on helpompi päivittää tiedot erikseen palvelulistaan ja käyttäjän palveluihin, jolloin voit käyttää ensimmäistä tallennusvaihtoehtoa.
Banneri kertoo aina kuinka monella käyttäjällä tämä asetus on jo käytössä ja ilmoittaa myös, jos palvelu lisätään käyttöön uudelle käyttäjälle.
Eri kielivaihtoehdot palveluihin
Jos haluat lisätä useita kielivalintoja tai vaihtaa oletuskielen nettiajanvaraukseen, voit aktivoida asetukset Toimipiste > Tiedot > Nettiajanvarauksen asetukset.
Vaihda Varaussivun oletuskieli, jos haluat vaihtaa nettiajanvarauksesi ensimmäisen tarjotun varauskielen. Jos haluat tarjota useampia kielivalintoja ajanvaraukseen, aktivoi Useampia kielivaihtoehtoja varaussivulla, jonka jälkeen voit valita halutut Varaussivun kielet. Muista tallentaa valinnat.
Henkilökohtainen aika ja tauot
Henkilökohtainen aika -palvelukategoria on salongin ja käyttäjien omaan käyttöön, jolla voi sulkea aikoja kalenterista. Henkilökohtaiset ajat eivät näy koskaan nettiajanvarauksessa.
Huom! Voit luoda omia palveluita myös tähän kategoriaan, mutta vain kategorian ennalta luodut oletuspalvelut lasketaan työajaksi. Oletuspalveluiden nimiä voit halutessasi kuitenkin muuttaa.
Käyttäjän palvelut
Käyttäjän palveluissa voit määrittää ne palvelut, mitä kukin käyttäjä tekee ja asettaa palvelukohtaisia asetuksia. Käyttäjän palveluissa on valittavissa kaikki salongin palvelulistassa olevat palvelut.
Voit aktivoida palvelun Käytössä-sarakkeessa. Kun aktivoit palvelun käyttöön, aktivoituu se myös nettiajanvaraukseen. Muistathan tarkistaa, että teet muutoksia oikealle käyttäjälle.
Tämän jälkeen voit tarkistaa palveluiden hintatiedot sekä keston. Käyttäjän palveluissa voit asettaa palvelulle myös resurssin.
Netissä määrittelee näytetäänkö vapaat ajat ja voidaanko niitä varata salonkisi nettiajanvarauksessa. Jos Netissä ei ole valittuna, et näy asiakkaalle vaihtoehtoina palvelua varatessa.
Resurssi määrittelee onko palvelulle valittu resurssi. Jos resurssi on valittuna palvelulle, Timma tarkistaa resurssin saatavuuden palvelun varauksen yhteydessä. Kun asiakas varaa palvelua netissä ja resurssi on jo varattuna, ei asiakkaalle näytetä kalenterin vapaata aikaa. Omassa kalenterissa voit tehdä tuplavarauksen resurssille, mutta Timma varoittaa sinua, jos näin tapahtuu. Lue resursseista lisää.
Kesto on palvelun kokonaiskesto, joka sisältää asiakkaan todellisen varauksen keston (Asiakkaalle) sekä tarvittavan siivous-/valmisteluajan. Jos esimerkiksi palvelun kesto on 45 minuuttia, mutta tarvitset 15 minuuttia palvelun jälkeen siivoamiseen, valitse kestoksi 60 min ja asiakkaalle 45 min.
Jos sinulla on palvelu, jonka aikana voit pitää tauon ja palvella toista asiakasta, voit lisätä vaikutusajan palveluun. Vaikutusaika voi olla esimerkiksi väriasiakkaan värin vaikutusaika, jolloin voit vapauttaa ajan toisen asiakkaan lyhyemmälle palvelulle. Jos asetat vaikutusajan keston, muista valita myös vaikutusajan alku. Mikäli vaikutusaika ei vielä ole aktiivinen, voit ottaa sen käyttöön Toimipiste > Nettiajanvarausasetukset > Salli vaikutusajan lisääminen varaukseen.
Lisäpalvelut
Voit tarjota palveluiden oheen lisäpalveluita. Kun asiakas valitsee palvelun nettiajanvarauksessa, hänelle tarjotaan palvelun ohessa saatavilla olevia lisäpalveluita.
Voit lisätä lisäpalvelun palvelun oheen myös tehdessäsi varauksen kalenterissa.
Lisäpalveluita pääset lisäämään kohdassa Palvelut > Palvelulista > Lisäpalvelut > Luo uusi lisäpalvelu.
💡 Huom! Lisäpalvelut lisätään kategorioittain. Mikäli haluat tarjota samaa lisäpalvelua monen eri palvelukategorian palvelun kanssa, tulee lisäpalvelu lisätä jokaiseen kategoriaan erikseen. Kun luot lisäpalvelun yhteen kategoriaan kerran, voit kopioida tiedot muihin kategorioihin helposti.
Kopiointi tapahtuu menemällä seuraavaan palvelukategoriaan > Luo uusi lisäpalvelu > Kopioi vanhasta > Kopioi > Tallenna.
Kuinka asettaa lisäpalveluita käyttäjille
Voit asettaa lisäpalvelut käyttöön käyttäjille kahdella eri tavalla.
1. Aseta lisäpalvelut kaikille käyttäjille Palvelut > Palvelulista > Lisäpalvelut. Valitse kaikille käyttäjille ja vahvista.
2. Aseta lisäpalvelut käyttäjille yksitellen Palvelut > Käyttäjän palvelut. Valitse halutut lisäpalvelut eri palvelukategorioihin Käytössä-sarakkeesta ja tallenna sivun oikeasta alareunasta.
💡Huom! Kaikissa lisäpalveluissa kesto, hinta ja alv-kanta ovat samat kaikille salongin käyttäjille.