Hoppa till huvudinnehåll
Statistiksidan

Denna artikel går igenom hur sidan för statistik fungerar. Vad de olika statistiska måtten mäter, betyder och vem som kan se statistik.

Michelle Liljefors avatar
Skrivet av Michelle Liljefors
Uppdaterad för mer än 3 år sedan

Med hjälp av Statistiken på Statistiksidan kan du enkelt hålla koll på och utvärdera hur det går för din verksamhet. Sätt upp mål och hitta nya sätt att utvecklas!

På statistiksidan kan du se en överblick av försäljning och arbetade timmar. Du kan välja mellan att se statistiken för hela salongen eller välja en eller flera användare. Om ni har fler än en salong på Timma kan du se statistiken för hela salongskedjan.

Vem kan se statistiksidan?

Administratörer kan se all statistik

Användare kan endast se sin egen statistik.

Begränsade användare kan endast se sin egen statistik.

Om du vill att statistiken för hela salongen ska vara synlig för samtliga nivåer av användare, vänligen kontakta Kundsupport så hjälper vi dig med detta.


Statistiksidan

Välj vilken statistik du vill se

Administratörer kan se samtliga användares statistik och per automatik är samtliga valda i standardvyn. Du kan använda “användare”-knappen för att välja om du vill se statistik för en eller flera specifika användare. Användare och Begränsade användare kan endast se sin egen statistik.

Gå till Mer > Statistik

Anpassa tidsintervall

Du kan välja dag, vecka, månad, år eller ett eget anpassat tidsintervall genom att välja knappen med en “kalender-ikon”. Grafen nedan presenterar en överblick över bokningar och försäljning som skett under den valda tidsperioden.

Inkomstkällor

Inkomstkällor visar hur den totala försäljningen procentuellt är uppdelad mellan tjänster, tilläggstjänster och produkter. Presentkort beräknas inte med i dessa siffror.

Presentkort

Presentkort visar värdet av sålda presentkort under perioden liksom värdet av inlösta presentkort under perioden.

Kvantitet

Kvantitet visar Antal köp (kvitton), Antal kunder och Antal bokningar under tidsperioden. En bokning kommer att räknas med som både en Bokning och Kund om bokningen är skapad med ett kundkort. Om en bokning görs utan ett kundkort, det vill säga utan att ha angett namn eller telefonnummer, räknas det endast som en Bokning.

Försäljning

Försäljning visar den Totala och den individuella summan av försäljning av Tjänster, Tilläggstjänster samt Produkter under tidsperioden.

Produkter

Produkter talar om den totala produktförsäljningen samt Inköpspris för sålda produkter liksom Vinst av de sålda produkterna (Försäljning - inköpspris). Notera att Inköpspriset är ex. moms.

Arbetstider och beläggning

Arbetstider visar Arbetstimmar, Bokningar, Pauser, Semestrar, Över tid och Beläggning.

Arbetstimmar beräknas utifrån de dagliga arbetstimmarna som registrerats i kalendern genom schemat med raster borträknade. Notera! Endast de standardiserade tjänsterna Personlig frånvaro och Lunchrast räknas som Pauser. Om du skapar en egen “Egentid”-tjänst kommer dessa inte att bli borträknade ur arbetstimmar.

Bokningar visar totalen av bokade timmar under tidsperioden.

Pauser räknar ihop de totala timmarna av raster under tidsperioden. Notera! Endast de standardiserade tjänsterna Personlig frånvaro samt Lunchrast beräknas som Pauser i detta syfte.

Semestrar visar det totala antalet tagna semesterdagar under tidsperioden.

Över tid visar de totala timmarna övertid som arbetats under tidsperioden.

Beläggning visar andelen bokningar i förhållande till arbetstimmar minus personliga och arbetsrelaterade Pauser.

Omedelbar Reebooking

Omedelbar reebooking visar den procentuella andelen av kunder som gör en ny bokning under samma dag eller senast dagen efter de besökt salongen (för en annan bokning).

Genomsnitt för kunder

Genomsnittligt köp, visar det genomsnittliga värdet av ett köp.

Medellängd, visar den genomsnittliga tidsåtgången av en bokning.

Händelser i kvittot, visar genomsnittet för antal köpta produkter och tjänster per köp.

Köper ytterligare tjänster visar andelen kunder som bokar tilläggstjänster i samband med ett besök.

Köper produkter, visar andelen kunder som köper produkter.

Köper presentkort, är andelen kunder som köper presentkort.

Fördelning av intäkter

Fördelning av intäkter redovisar försäljningen av tjänster utifrån vilken kategori de tillhör.


Leaderboard

Leaderboard håller koll på försäljning av tjänster, produkter liksom arbetstimmar för en användare. Du kan enkelt sätta upp mål och få en prognos och visa till hur många procent du uppnått målet.

Sätt upp mål

På Leaderboard kan du sätta upp mål. Målen kan baseras på månad eller timme. Tim-mål beräknas utifrån de kommande och tidigare satta arbetstimmarna under den valda tidsperioden.

Målen kan sättas upp för Försäljning av tjänster, Försäljning av produkter liksom Beläggningsgrad.Om du inte vill sätta ett mål för någon eller några av dessa, lämna rutorna tomma. För mer information om Beläggningsgrad se Arbetstider och Beläggning i denna artikel.

Grymt! Nu är du redo för att använda dig av statistiksidan och se din verksamhet växa!🚀

Fick du svar på din fråga?