Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarKassaregister
Produkter och lager
Produkter och lager

Denna artikel går igenom de olika funktionerna på produktsidan.

Michelle Liljefors avatar
Skrivet av Michelle Liljefors
Uppdaterad för mer än 3 år sedan

I denna artikel kommer vi bland annat att visa hur man levererar in nya produkter i produktlagret, tar bort och redigerar lagersaldo samt var du kan hitta produktrapporter för inventering.

1. Lagersidan

Lägg till, ta bort, och redigera produkter

För att lägga till en ny produkt i lagret, klicka på plustecknet på lagersidan.

För att ta bort en produkt från lagret, klicka på den röda knappen med en soptunna på. OBS! Detta tar även bort varje enhet som ligger inne på produkten. Detta kan därför påverka ditt Lagervärde.

För att redigera en produkt, klicka på knappen med en penna på raden för produkten.

OBS! När du skapar en ny produkt behöver du inte fylla i all information som efterfrågas. Det enda fältet som måste fyllas i är produktnamn, däremot rekommenderar vi dig att åtminstone fylla i pris och inköpspris.

Produktinformation

Produktnamn är produktens namn. Detta är namnet som kommer att synas på kvittot.

Produktägare är ägaren av produkten. Detta ska oftast vara salongen. Om ett annat bolag äger produkten (exempelvis en hyrstol), ändra produktägare till den användaren.

Flera produktägare. Vi rekommenderar inte att man har flera produktägare för en produkt då det kan skapa förvirring vid kassan, i rapporter samt att man inte kan ha två produkter med samma streckkod. Men om ni önskar att ha flera produktägare för en produkt, skapa två olika produkter i lagret och separera dem genom att döpa dem så att ni enkelt kan särskilja dem från varandra. Exempelvis om salongsägare och hyrstol båda äger och säljer egna produkter varav båda säljer produkt A kan man separera Salongens produkt A från hyrstolens produkt A genom att döpa dessa till ex: Produkt A (Salongens namn) och Produkt A (Hyrstolen).

Typ av produkt är en lista med kategorier där du kan gruppera in din produkt i en kategori. Detta är för att du sedan ska kunna använda filter för att söka efter vissa typer av produkter på rapportsidan.

Produktserie är ett fält där du kan ange om produkten tillhör en särskild serie av produkter. I bilden ovan är produkten en del av Advanced Hair Series- serien.

Tillverkare är produktleverantören. Det finns några förinställda leverantörer i listan, men du kan även lägga in egna.

Paketstorlek är storleken/mängden av en enhet av produkten. I bilden ovan innehåller en flaska 250ml. Notera! Om du önskar att paketstorlek även ska ange volym eller vikt, måste du skriva ut det, ex. 250ml eller 250g.

Standardmoms är den moms som gäller för produkten. Ändra bara denna om den produkten du skapar inte tillhör en produktgrupp med standardiserad momssättning i ditt land. I Sverige är standardmoms för produkter 25%.

Pris är priset produkten säljs för inklusive moms.

Inköpspris är priset du betalar för att köpa in produkten ex. moms. Detta pris används för att beräkna lagervärdet.

Under Streckkod kan du skanna in streckkoden av produkten. TIPS! Skanna in streckkoden sist!

Beställningspunkt kan användas för att du ska få reda på när du behöver fler av en produkt. Om lagersaldot av en produkt blir lägre än det värde du anger som beställningspunkt kommer produkten att läggas in i listan “Lagerpåfyllning”. Exempelvis, om vi har färre än 5 av Dove Advance kommer Timma Pro att meddela oss om att vi behöver beställa fler av denna produkt genom att lägga till den i lagerpåfyllningslistan. Men om vi har 6 stycken av Dove Advance i lager kommer systemet inte att påminna om lagerpåfyllning.

Lagerhantering

Det finns ett antal knappar som hjälper dig att hantera ditt lager. Dessa är:

Lägg till - används för att lägga in produkter, eller leverera in varor i lagret. När du lägger till produkter, kom ihåg att välja korrekt produktägare om ni har flera olika produktägare på salongen.

Internköp- gör det möjligt för hyrstolar att köpa produkter från salongen till inköpspris. Dessa köp adderas automatiskt till hyrstolens månadsfaktura under Interna fakturor. OBS! Detta fungerar endast mellan salong och hyrstol och INTE mellan hyrstol och hyrstol.

Förbrukning-Med denna knapp kan du markera en produkt som en förbrukningsvara om den ex. används i salongen.

Ta bort- används för att ta bort produkter från lagret. Denna kan användas vid svinn eller brustna produkter, eller helt enkelt för att korrigera antalet av en produkt.

Övriga funktioner

  1. “Visa streckkoder” visar streckkoden eller döljer streckkoden från listan med produkter.

  2. “Visa ägare” visar eller döljer produktens ägare från listan med produkter.

  3. “Visa endast produkter med lagrade varor” visar endast produkter med ett lagersaldo och döljer produkter med lagersaldo 0.

  4. “Lagerpåfyllning” visar produkter som har en angiven beställningspunkt och vilka som har ett saldo lägre än den angivna beställningspunkten.

  5. “Historia av interna köp” visar genomförda interna köp och ger möjlighet att avbryta ett internt köp.

  6. “Nedladdning eller skicka PDF” gör att du kan öppna, ladda ned eller skicka din produktlista via e-post.

  7. “Skriv ut” skriver ut din produktlista.

  8. “CSV” gör att du kan ladda ned din produktlista som en CSV-fil och kan därefter öppna i ett program som Excel eller Numbers.

  9. “Uppladdning produktlista” gör det möjligt för dig att lägga in en produktlista. OBS! Listan bör vara i .xls eller .csv format och kommer att därefter omformateras till systemet. Det kan därför ta en liten stund innan du ser produkterna dyka upp i produktlistan.


2. Produktrapporter

Rapport-fliken på Produktsidan gör det möjligt för dig att tillämpa en rad olika filter och inställningar för att skapa olika produktrapporter. Du kan välja mellan tre olika rapporter: sammandrag, separerade partier och händelser.

Sammandrag

En sammandragsrapport visar det totala antalet av alla produktenheter i Lagret. OBS! Om du har flera produktägare kan du vilja använda Ägare-filtret för att endast visa lager per ägare.

Separerade partier

Separerade partier visar alla produktinleveranser (lägg till-knappen) i lagret.

Händelser

Händelser-rapporten kan användas för att se olika händelser i lagret. (se bilden nedan).

Filter

Filter kan användas för att ytterligare specificera vilka produkter du är intresserad av att se. Exempelvis tillverkare, ägare eller produktserie.

De filter som finns är: Tillverkare, Produktgrupp, Produktserie, Ägare och Användare.

3. Lagervärde

Lagervärde visar det sammanlagda värdet av produkterna i lagret. Lagervärdet räknas ut baserat på Inköpspris och är ex. moms.

Lagervärdet (se bilden nedan) visar det aktuella värdet av hela lagret för samtliga produktägare. Om du vill ha det aktuella värdet för en särskild ägare kan du se det under rapportfliken, genom att filtrera på Ägare.

Lagervärdet vid en specifik dag utgår ifrån värdet vid dagens början.

OBS! Om en produkt har lagts in med inköpsvärde 0, och du därefter uppdaterar inköpsvärdet kommer lagervärdet inte att påverkas för de produkter du lagt till innan du uppdaterade inköpspriset. Du måste då ta bort de produkter du lagt in och lägga in dem på nytt med korrekt inköpspris.

✨Snyggt jobbat! Lycka till ✨

Fick du svar på din fråga?