Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarKassaregister
Betalning via Klarna
Betalning via Klarna

Instruktioner för att lägga till Klarnakonton till Timmas kassaregister och ta emot betalningar via Klarna

Michelle Liljefors avatar
Skrivet av Michelle Liljefors
Uppdaterad för mer än 4 månader sedan


1. Skapar Klarna Checkout-konto

För att kunna använda Klarna med Timma krävs det att du har ett existerande Klarnakonto. Om du inte har ett sådant, kan du enkelt skapa ett på Klarnas hemsida genom att klicka på Kom igång-knappen. Klarnas kundtjänst hjälper dig att skapa ett konto om så behövs. Kom ihåg att se över Klarnas priser på deras hemsida. OBS: Om din årliga omsättning understiger 3 mSEK årligen behöver du fylla i företagsinformation, se bilden nedan. Övriga kommer bli kontaktade direkt av Klarnas kundtjänst.

Prisbilden bestäms av Klarna och kommer således att fastställas när ni skapar ett konto hos Klarna! Vi på Timma tar inte ut någon extra avgift.

I fältet för "URL för e-handelsbutik" fyller du i länken som leder till din online bokning. Denna länk hittar du under fliken "Företag" och sedan lite till höger under "onlinebokninssida". Där kan du kopiera länken och klistra in i formuläret.

Därefter väljer du att alternativet "Andra integrationslösningar"

Sedan kan du sökan på "Own" för att få upp ett alternativ för "Own built integration". Välj denna för att komma vidare.

I nästa steg väljer du Klarna Checkout i alternativen. Sedan är det bara att fylla i dina kontaktuppgifter. I fältet Webbsida (valfritt) lägg till sidan där du har bäddat in onlinebokningen. Sedan skapa ett konto!


2. Lägga till Klarna-konto i Timmas kassa

När du väl har ett Klarnakonto kan du addera det till Timma på Företagssidan under fliken "Klarna". Varje företag (organisationsnummer) kan ha ett eget Klarnakonto kopplat till systemet.

Välj "Koppla-knappen" i den rad där ditt organisationsnummer står under kolumnen "Namn". Detta kommer att öppna ett pop-up fönster där du kan ange ditt Klarna API användarnamn och lösenord. Du hittar denna information i ditt konto på Klarnas Företagsportal-> gå till Inställningar för att skapa dina API uppgifter.

Klarna kommer automatiskt att adderas som en ny betalningsmetod i din kassa. Välj Klarna som betalningsmetod genom ikonen med tre knappar och välj sedan "Klarna". Du kan endast ta emot betalningar via Klarna om ditt Klarnakonto är kopplat till Timma.

Betalningar via Klarna sker genom SMS. Om du har kundens mobilnummer skickar Timma automatiskt ett SMS med betalningsinstruktioner till kunden när du klickar på knappen Bekräfta betalning. Om kunden inte har ett mobilnummer registrerat i kundkortet, eller om det blivit felinslaget kan du ange det i nästa skede som illustreras nedan.

När kunden mottagit och bekräftat betalningen kommer Timma automatiskt att skapa ett kvitto i kassan. Om kunden redan har ett konto hos Klarna krävs endast en bekräftelse från kunden. Om kunden inte har ett konto hos Klarna sedan innan kommer Klarna att fråga efter grundläggande information om kunden innan betalningen bekräftas. OBS! Betalningen är endast godkänd om ett kvitto har skapats.

Om du vill marknadsföra Klarna som betalningsmetod till dina kunder kan du kopiera Klarnas logga och annan information direkt från Klarnas hemsida.

Fick du svar på din fråga?