Alla samlingar
Nya uppdateringar
Uppdateringar
Analytics integrationer i Timma Pro
Analytics integrationer i Timma Pro

Hur du sätter upp din Google Analytics och Facebook Pixel med Timma

Mikael avatar
Skrivet av Mikael
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Timma erbjuder dig möjligheten att sätta upp egna spårare (trackers), så du kan följa hur din onlineboknings sida och annonser relaterat till det presterar.

Innehåll

Tillgängliga integrationer

Timma stödjer följande analytics spårare:

  • Facebook Pixel

  • Google

  • Google Analytics 4 (rekommenderat)

  • Universal Analytics (slutar behandla data i juli 2023)

  • Google Tag Manager

Konfigurera analytics spårare i Timma Pro

Du kan sätta upp GA4 spårnings kod och FB pixel kod i Timma Pro. Dessa kan du lägga till på Företag sidan under Inställningar för Onlinebokning.

Timma erbjuder även integration för Google Universal Analytics (gamla Google analytics) och Google Tag manager, men dessa spårningskoder kan inte konfigureras i Timma Pro, istället görs det av Timma kundsupport. Orsaken till detta är att Universal Analytics livstid slutar 1.7.2023, och vi vill inte att man sätter upp ny spårining för det av misstag. Google Tag manager uppsättning kräver expert hjälp för att det skall konfigureras korrekt, så att din spårning kommer ge dig användbara mätetal och ad performance bevakning, och vi rekommenderar inte att någon sätter upp det själva.

Google Analytics 4

Hur du hittar ditt analytics spårnings id


Du kan hitta ditt Google-tagg-id genom att följa följande guide från Google

eller
https://support.google.com/analytics/answer/9539598?hl=en (engelska)

Lägg till detta id enligt instruktionerna i förra stycket. Efter det skall din analytics spårning vara aktiv och du bör kunna se trafik i din Google analytics instrumentbräda.

Händelser som stöds

Alla Google Analytics integrationer, iklusive den Timma stöder, kommer skicka dessa automatiskt insamlade händelser:


Utöver detta, har Timma integrerat de rekommenderade händelser som fungerar i onlinebokningens kontext.


Enligt denna specifikation:


https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=en (engelska)

Timma stöder följande händelser:

  • add_payment_info

    • Användaren har valt betalningsmetod och väljer betala

    • Detta är endast tillgängligt för salonger som använder online betalningar

  • add_to_cart

    • Användaren har valt en tjänst eller en tilläggstjänst

  • begin_checkout

    • Användaren har valt en tid och fortsätter till bekfräftelse

  • purchase

    • Användaren har gjort en bokning

    • Detta följs som en omvandling (relevant för spårning av annonsering)

  • remove_from_cart

    • Använder har valt bort en tjänst eller tilläggstjänst

  • view_cart

    • Använder väljer vagn knappen för att se deras valda tjänster

  • view_item_list

    • Användaren väljer en kategori

Fältvärden

Händelser har extra data som erbjuds för varje händelse. Datat innehåller värdet av händelsen (ifall den har något värde) med valuta, samt en lista av artiklar ihopkopplade med denna händelse.

Värde fältet kommer alltid innehålla hela värdet av bokningen ifall skickat. Så t.ex. vid en köp händelse, kommer fältet innehålla hela priset av bokningen eller combobokningen. Valuta fältet kommer innehålla den passande valutan.

Items fältet skickas med varje rekommenderade händelse som stöds. Den kommer innehålla en lista med följande specifikationer:

  • item_id

    • För tjänster är detta id:t av tjänsten som ett nummer. För tilläggstjänster kommer detta vara namnet på tjänsten med små bokstäver

  • item_name

    • För tjänster och tilläggstjänster kommer detta vara namnet av tjänsten

  • item_list_id

    • Id:t av den kategorin de hör till

  • item_list_name

    • Namnet av den kategorin de hör till

  • price

    • Innehåller priset av tjänsten ifall tillgängligt, annars 0

  • quantity

    • Detta fält kommer alltid vara 1, men is med så att analys verktygen i Google Analytcis fungerar korrekt

Notera att items fältet kommer alltid innehålla tjänster baserat på sammanhanget av händelsen. Så t.ex. för köp kommer det innehålla hela uppsättningen av de valda tjänsterna och tilläggstjänsterna och för remove_from_cart kommer även med borttagne tjänster eller tilläggstjänster.

Facebook/Meta Pixel

Hur du hittar Pixel id:t

Följ instruktionerna här för att hitta din pixel kod. https://www.facebook.com/business/help/171689010314963

Från pixel koden behöver du Pixel id:t. Koden bör se ut enligt följande. Från den näst sista raden hittar du Pixel id:t mellan apostroferna. Kopiera och klista det till Timma Pro under Inställningar för Onlinebokning. Kopiera inte apostroferna, endast koden som har siffror.


<script> !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); 
fbq('init', 'Kopiera detta');
fbq('track', 'PageView'); </script>

Välj spara och efter det bör du se trafik i din Facebook pixel instrumentbräda.

Händelser som stöds

Utav standard händelser

  • AddPaymentInfo

    • Användaren har valt betalningsmetod och väljer betala

    • Detta är endast tillgängligt för salonger som använder online betalningar

  • AddToCart

    • Användaren väljer en tjänst eller tilläggstjänst

  • InitiateCheckout

    • Användaren har valt en tid och fortsätter till bekfräftelse

  • Purchase

    • Användaren har gjort en bokning. Denna händelse har värde och valuta fält med hela priset av bokningen i den relevanta valutan.

      • Detta följs som en omvandling (relevant för spårning av annonsering)

  • ViewContent

    • Användaren väljer en kategori

Obs! Angående policy för tillåtelse av kakor

Per GDPR lag, bör varje sida som har spårning av kakor be om tillåtelse för kakor. Timma online bokning kommer att fråga efter denna tillåtelse automatiskt av dina använder ifall (och endast ifall) du har någon form av spårning aktiverat.

Fick du svar på din fråga?