Alla samlingar
Onlinebokning och kalender
Vad man skall man göra om kunden vill avboka sin tid?
Vad man skall man göra om kunden vill avboka sin tid?

I den här artikeln guidar vi dig genom vad du ska göra om en kund vill avboka sin bokning och hur du gör en återbetalning.

S
Skrivet av Saga Ögren
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Avbokningar och återbetalning sker alltid mellan salongen och kunden. Timma kommer inte att göra några återbetalningar för kunden. Salongen ansvarar alltid för att göra eventuella återbetalningar. Timma kan inte avboka kundens bokningar. I båda fallen ovan ska kunden alltid kontakta salongen och salongen bör följa sina egna avbokningsregler.

Du kan uppdatera salongens avbokningsregler under fliken Företag> Information > Villkor för avbokning.

Avbokningsvillkoren är synliga för kunderna i bekräftelsemailet.

Förbetalda bokningar

Om en bokning har betalats i förskott via Marknadsplatsen eller salongens egen onlinebokning kan salongen återbetala hela summan, göra en partiell återbetalning eller inte återbetala alls.Detta är baserat på salongens avbokningsregler. Om summan redan är inbetald till salongen och återbetalning sker, så minskar Timma automatiskt denna summa från nästa betalning till salongen.

  1. Öppna bokningen/kvittot från kalendervyn eller Rapporter > kassa.

  2. Klicka på “Återbetala”. Kredit kvittot visas i samma vy. Du kan välja att skicka kvittot till kunden via e-post eller SMS.

  3. Du kan ta bort bokningen från kalendern om du vill genom att klicka på Information > Ta bort. Observera att om man raderar en bokning görs inte en automatisk återbetalning!

Observera! Återbetalning bör ske under samma månad. Kontakta vår kundsupport om månaden redan har ändrats så att vi kan göra återbetalningen i efterhand.

Bokning betald med Timma kredit

Om en kund endast har delbetalat sin bokning med Timma-kredit kommer det att återbetalas för kunden automatiskt när bokningen tas bort från Kalendern.

  1. Öppna bokningen

  2. Klicka på “Ta bort”. Systemet kommer att fråga efter en anledning till borttagningen. Eventuell provision kommer inte att faktureras om du väljer att kunden inte dök upp eller bokningen avbokas av salongen eller kunden.


  3. Timma kredit kommer att återbetalas automatiskt för kunden.

Om bokningen betalades helt med Timma-krediter, gör samma steg som med en förbetald bokning.

Bokning som skall betalas på salongen

Om kunden inte har betalat bokningen i förväg och vill avboka eller inte anländer till utsatt tid måste bokningen tas bort från kalendern för att avbryta eventuell provision.

  1. Öppna bokningen

  2. Klicka på “Ta bort”. Systemet kommer att fråga efter en anledning till borttagningen.

Du kan skapa en faktura för den oanvända bokningen baserat på salongens avbokningsregler. Det är möjligt att skapa fakturan i kalendervyn om du använder kassaregistret i Timma. Se instruktioner för att göra en faktura här.

Fick du svar på din fråga?