Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatUusimmat päivitykset ja uutiskirjeetPäivitykset
Google Analytics ja Facebook Pixel Timma Prossa
Google Analytics ja Facebook Pixel Timma Prossa

Tämä artikkeli sisältää ohjeet kuinka asettaa Google Analytics ja Facebook Pixel toimimaan Timma Pro:n kautta sekä ohjeet niiden seurannasta

Lauri Orkoneva avatar
Tekijä: Lauri Orkoneva
Päivitetty yli vuosi sitten

Timma tarjoaa mahdollisuuden määrittää erilaisia analytiikkatyökaluja, joilla voit seurata nettiajanvarauksesi suorituskykyä ja mainonnan tuloksia.

Sisältö


Käytettävissä olevat analytiikkatyökalut

Timma tukee seuraavia analytiikkatyökaluja:

  • Facebook Pixel

  • Google

    • Google Analytics 4 (suositeltu)

    • Universal Analytics (Lopettaa toiminnan heinäkuussa 2023)

    • Google Tag Manager

Analytiikan määrittäminen Timma Prossa

Voit määrittää GA4-seurantakoodin ja FB-pikselikoodin Timma Prossa. Ne voidaan määrittää Toimipiste-sivulla kohdassa Nettiajanvarauksen asetukset.

Timma tarjoaa myös integroinnin Googlen Universal Analyticsiin (vanha Google Analytics) ja Google Tag Manageriin. Näitä seurantakoodeja ei voi määrittää Timma Prossa, vaan ne on määritettävä Timman asiakaspalvelun kautta. Syynä tähän on se, että Universal Analyticsin toiminta päättyy heinäkuussa 2023, emmekä halua asiakkaidemme vahingossa määrittävän uutta seurantaa sitä varten. Google Tag Managerin (GTM) määrittäminen puolestaan vaatii alustan tuntemisesta, jotta se voidaan määrittää oikein. Google Tag Manager tarjoaa sinulle hyödyllisiä mittareita sekä mainoksen tehokkuuden valvontaa - emme suosittele määrittämään sitä itse ilman asiantuntevaa konsultointia.

Google Analytics 4

GA4 on Google Analyticsin oletusasennus, ja se on korvannut aiemman version, Universal Analyticsin (UA). Google Analytics seuraa verkkosivuston toimintaa, esimerkiksi käyntien määrää, istuntojen kestoa, poistumisprosenttia ja tietoja liikenteen lähteestä. Se voidaan integroida Google Adwordiin, jonka avulla käyttäjät voivat luoda ja tarkastella verkkokampanjoidensa tehokkuutta sekä konversioita (tavoitteita).

Google Analytiikan seurantatunnuksen löytäminen

Jotta pystyt lisäämään Google Analyticsin varaussivullesi, sinun tulee lisätä Googlen seurantatunnus Timma Pro:hon. Löydät Google Analytics -seurantatunnuksen noudattamalla tätä Googlen opasta.

Lisää tunnus Timma Prohon edellisessä luvussa mainitulla tavalla. Nyt analytiikkaseurantasi pitäisi olla määritetty ja sinun pitäisi nähdä liikenne Google Analytics -hallintapaneelissasi.

Seurannassa olevat tapahtumat

Kaikki Google Analytics -integraatiot, mukaan lukien Timman tukema integraatio, lähettävät nämä automaattiset tapahtumat hallitapaneeliisi.


Automaattisten tapahtumien lisäksi Timma on integroinut nettiajanvaraukseen myös suositeltuja tapahtumia, jotka ovat hyödyllisiä nettivarauksia seurattaessa. Näistä löydät tarkemmat ohjeet tästä Google help artikkelista.

Timma tukee seuraavia tapahtumia:

  • add_payment_info

    • Käyttäjä on määrittänyt maksutavan ja napsauttaa maksa -painiketta

    • Tämä on saatavilla vain liikkeissä, jotka käyttävät online-maksuja

  • add_to_cart

    • Käyttäjä valitsee palvelun tai lisäpalvelun

  • begin_checkout

    • Käyttäjä on valinnut ajan ja jatkaa vahvistukseen

  • purchase

    • Käyttäjä on tehnyt varauksen

    • Tätä seurataan konversiona (oleellista mainosten seurannassa)

  • remove_from_cart

    • Käyttäjä poistaa palvelun tai lisäpalvelun valinnan

  • view_cart

    • Käyttäjä napsauttaa ostoskoripainiketta nähdäkseen tämänhetkiset valitsemansa palvelut

  • view_item_list

    • Käyttäjä valitsee palvelukategorian auki

Kenttien arvot

Tapahtumissa on lisätietoa jokaisesta tapahtumasta. Nämä tiedot sisältävät tapahtuman arvon (jos sillä on) valuutalla ja luettelon tähän tapahtumaan liittyvistä kohteista.

Arvo-kenttä sisältää aina varauksen täyden arvon, jos se on lähetetty. Joten esim. ostotapahtumassa arvokenttä sisältää varauksen tai yhdistelmävarauksen täyden hinnan. Valuutta-kenttä sisältää sovellettavan valuutan.

Items kenttä lähetetään jokaisen tuetun suositellun tapahtuman mukana. Se sisältää luettelon tuotteista, joilla on seuraavat tekniset tiedot.

  • item_id

    • Palveluille tämä on palvelun tunnus numerona. Lisäpalveluissa tämä on palvelun nimi pienillä kirjaimilla

  • item_name

    • Palveluille ja lisäpalveluille tämä on palvelun nimi

  • item_list_id

    • Palvelukategorian ID

  • item_list_name

    • Palvelun kategorian nimi

  • price

    • Palvelun hinta mikäli se on saataville, muussa tapauksessa 0

  • quantity

    • Tämä kenttä on aina 1, mutta se sisällytetään, jotta Google Analyticsin analyysityökalut toimivat oikein

Huomaathan, että Items-kenttä sisältää aina palveluita tapahtuman kontekstin perusteella. Joten esim. ostoa varten se sisältää kaikki valitut palvelut ja lisäpalvelut ja remove_from_cart poistetun palvelun tai lisäpalvelun.

Facebook/Meta Pixel

Meta pixel tarjoaa samanlaisia toimintoja kuin Google analytics. Se seuraa myös mainostesi konversioita Facebook-alustalla.

Facebook Pixel seurantatunnuksen löytäminen

Jotta pystyt lisäämään Facebook Pixelin varaussivullesi, sinun tulee lisätä Pixelin seurantatunnus Timma Pro:hon. Löydät Facebook Pixel -seurantatunnuksen noudattamalla tätä Facebookin opasta.

Pixelin seurantakoodista sinun on haettava Pixel-tunnus. Koodin pitäisi näyttää tältä (koodi alla). Toiseksi viimeiseltä riviltä löydät Pixel-tunnuksesi yhdysmerkkeinä. Kopioi ja liitä se Timma Prohon edellisessä luvussa mainittuun paikkaan. Älä kopioi yhdysmerkkejä, vain koodi, jossa on numeroita.

<script> !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
fbq('init', 'Copy this value');
fbq('track', 'PageView'); </script>

Lisäyksen jälkeen paina Tallenna painiketta Timma Pro:ssa, niin sinun pitäisi nähdä liikenne Facebook Pixel hallintapaneelissa.

Seurannassa olevat tapahtumat

Pixelin tavallisista tapahtumista (ohjeet täällä) Timma tukee seuraavia:

  • AddPaymentInfo

    • Käyttäjä on määrittänyt maksutavan ja napsauttaa maksa painiketta

    • Tämä on saatavilla vain liikkeissä, jotka käyttävät online-maksuja

  • AddToCart

    • Käyttäjä valitsee palvelun tai lisäpalvelun

  • InitiateCheckout

    • Käyttäjä on valinnut ajan ja jatkaa varauksen vahvistukseen

  • Purchase

    • Käyttäjä on tehnyt varauksen. Tässä tapahtumassa on arvo- ja valuuttakentät, joihin on täytetty varauksen koko hinta ja sovellettava valuutta.

    • Tätä seurataan konversiona (koskee mainosten seurantaa)

  • ViewContent

    • Käyttäjä valitsee palvelun kategorian auki

Huomautus evästeiden käytöstä

GDPR-lain mukaan jokaisen sivun, jolla on evästeseuranta, tulee pyytää suostumus evästeisiin. Timma nettivaraus kysyy tätä suostumusta käyttäjiltäsi automaattisesti, jos (ja vain jos) jokin seurantatyökaluista on määritetty.

Vastasiko tämä kysymykseesi?